اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » انتقاد از مصادره شاعران مشهور ایرانی به نام دیگر کشورها

انتقاد از مصادره شاعران مشهور ایرانی به نام دیگر کشورها

انتقاد از مصادره شاعران مشهور ایرانی به نام دیگر کشورها

انتقاد از مصادره شاعران مشهور ایرانی به نام دیگر کشورها

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) با انتقاد از کم‌کاری فرهنگی و مصادره شاعران مشهور ایرانی توسط سایر کشورها گفت: شاهد این هستیم که این کشورها شعرایی مانند رودکی و مولانا را یکی از پس دیگری به عنوان شاعران ملی خود ثبت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری هنری بُراق حامیم، سیدعلی قاسم‌زاده امروز در برنامه اختتامیه جشنواره ملی شعر دانشجویی آسمان که در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه شعر یکی از مظاهر اقتدار ملی و فرهنگی ایرانیان است، اظهار داشت: یکی از مؤلفه‌هایی که به تمدن بزرگ ایران اسلامی شکل داده، شعر است و ایرانیان همواره با شعر زیسته‌اند و شعر گویاترین زبان ایرانی‌ها برای بیان همه معانی و مفاهیم محسوب می‌شود.

وی شعر را خانه وجود ایرانی‌ها توصیف و اضافه کرد: بنابراین شعر برای ایرانی‌ها یک ماهیت وجودی دارد و در طول تاریخ هم شاعران بزرگی که در عرصه شعر حکمت‌آمیز قلم زدند، باعث مباهات و افتخار ایرانی‌ها بوده‌اند و نام خود را در تاریخ جاودانه‌ کرده‌اند و بزرگان ادبی جهان در تاریخ جهان می‌درخشند.

قاسم‌زاده ادامه داد: در بین برخی بی‌مسئولیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف فرهنگی کشور اتفاق می‌افتد، باید از حوزه رایزنی‌های فرهنگی انتقاد کنیم که چرا نتوانسته‌ایم آنچنان که باید و شاید از بزرگان شعرمان دفاع کنیم تا کشورهای دیگر نیایند و این بزرگان را مصادره کنند.

وی یادآور شد: شاهد این هستیم که شعرایی مانند رودکی و مولانا را یکی از پس دیگری به عنوان شاعران ملی خود ثبت می‌کنند و این برای ما جای تأسف دارد که نتوانستیم در این زمینه خوب عمل کنیم و باید در این حوزه بازنگری کنیم.

شعر دانشجویی می‌تواند به احیای جریان‌های ادبی و فکری کمک کند

این استاد زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شعر مستحکم این است که بتوانیم عناصر ذاتی شعر را در کنار هم ببینیم و تناسب همگانی نظام‌های مختلف شعری را ایجاد کنیم، تصریح کرد: قطعاً داوران در ارزیابی شعر دانشجویی به این نظام‌های چندگانه‌ای که موجب انسجام، ماندگاری و اثربخشی شعر می‌شود، دقت کردند.

قاسم‌زاده افزود: زیبایی،‌ اثربخشی و ماندگاری ۳ مؤلفه اساسی هستند تا یک شعر در حافظه تاریخی ما باقی بماند. این ۳ مؤلفه اساسی باعث می‌شود که یک شعر بدرخشد و حتی به یک شاهکار تبدیل شود که در تناسب با عناصر ذاتی شعر این اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به رسالت شعر دانشجویی ادامه داد: شعر دانشجویی می‌تواند در امتداد احیای آن مجد و عظمت شعر فارسی عمل کند و این مجد و عظمت باید باقی بماند و به نسل‌های بعد منتقل شود. ضمن اینکه شعر دانشجویی می‌تواند نقش بزرگی در احیای جریان‌های ادبی، فرهنگی و فکری در دانشگاه ایفا کند و در حوزه ادبیات کشور هم جریان‌ساز و اثرگذار شود.

شرح صدر برای شاعر از نان شب واجب‌تر است

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین هم در این برنامه اظهار داشت: شعر سرمایه‌ای است که با آن می‌توان چشمه‌های حکمت را در درون آدمی به جوشش درآورد و خداوند شاعرانی مانند حافظ و مولوی را برای ساماندهی فرهنگ ایمانی و قرآنی آفریده است.

وی اضافه کرد: اگر خداوند ما را برای مأموریت بزرگی انتخاب کند و قرار باشد که یک شاعر را به زبان گویای یک ملت یا ملت‌های مختلف تبدیل کند، به او شرح صدر عطا می‌کند. بنابراین اگر خداوند کسی را برای مأموریتی انتخاب کند، زمینه و بستر این کار را هم مهیا می‌‌کند.

عابدینی با بیان اینکه آنچه برای شاعر از نان روز و شب واجب‌تر است، شرح صدر است، ادامه داد: بستر ایجاد شرح صدر هم قرآن و معارف اهل بیت(ع) است و شاعرانی که در راه خدا شعر می‌سرایند، خداوند قلب آنها را از چشمه‌های حکمت لبریز می‌کند و دل او سرشار از حکمت می‌شود و این حکمت به زبان او هم جاری می‌شود.

وی تصریح کرد: خداوند به شعرا «علم الهامی» عنایت می‌کند و اگر یک شاعر یا نویسنده بخواهد از علوم تحصیلی و حافظه‌محور استفاده کند، مقدار خیلی‌اندکی از آن را می‌تواند استفاده کند، چرا که علوم تحصیلی مانند یک حوضچه کم‌عمق هستند، در صورتی که علوم الهامی مانند دریا هستند که هر چه‌قدر از آنها برداشت کنید، چیزی از آن کم نمی‌شود.

شعر حکمت‌آمیز تاریخ مصرف ندارد

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه هر محصولی که ساخته و پرداخته و بافته انسان‌هاست، تاریخ مصرف دارد، گفت: حتی اگر شعر هم باشد و همه فنون شعری در خلق آن به کار گرفته شده باشد، بعد از مدتی رنگ می‌بازد. اما هر چیزی خدایی شد، عمرش همیشگی است و هیچ‌وقت رنگ نمی‌بازد. برای نمونه اگر شما هر روز این شعر که «راز بگشا ای علی مرتضی، ای پس از سوء‌القضا حسن‌القضا» را بخوانید، این شعر هرگز کهنه نمی‌شود.

عابدینی افزود: راز تازگی چنین شعرهایی این است که این شعرها حکیمانه هستند و حکمت همیشه تازه است. حکمت نفوذ دارد و نمونه آن قرآن کریم است که به عنوان کلام حکیمانه نفوذ آن همه عالم و موجودات را فراگرفته است. بنابراین شعر شاعران هم زمانی نفوذ دارد که این شعر حکمت‌آمیز باشد و معدن کسب حکمت هم قرآن و کلام ائمه‌اطهار(ع) است و همت یک شاعر می‌تواند این حکمت را استخراج کند.

پایان پیام/

منبع: تسنیم