کتاب «فقه هنر در دایره مسئله و گفتمان» نوشته اسماعیل آقا بابایی بنی به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری هنری بُراق حامیم، هنر یعنی تبدیل امر ذهنی به عینی و خلق آثار هنری از دیرباز فقه را در موضوعات مختلف هنر به پاسخگویی طلبیده و گاه به پویایی فقه دامن زده است.
کتاب «فقه هنر در دایره مسئله و گفتمان»حاصل چهار نشست علمی است.
نشست اول با عنوان «اسم گرایی، کارکرد گرایی و هویت گرایی در فقه و هنر» به بررسی دوگانگی عناوین در فقه و شریعت و عملکرد فقها پرداخته و مدیریت صحنه و مصداق شناسی را تبیین کرده است.
در نشست دوم با عنوان «نقش انگیزه و محتوا در حلیت و حرمت هنر» طرح نظریه و بیان مصادیق و نقد اول و دوم بر نظریه به نگارش درآمده است.
ضرورتها و چالشهای فقهی» ضمن بررسی اهمیت بازیهای رایانهای، کاربران بازیهای رایانهای و درآمد بازیهای رایانهای، ظرفیتهای مثبت بازیهای رایانهای، وضعیت پژوهش در بازیهای رایانهای در ایران و نگرشهای متضاد به بازی را تبیین کرده، ضرورت مفهوم شناسی بازیهای رایانهای، اهداف بازیها و تفاوت بازیهای رایانهای با رسانههای دیگر را شرح داده و علت نگاه منفی به بازی، تفاوتهای لهو و لغو و لعب و ضوابط موضوع شناسی بازیهای رایانهای را مورد تأکید قرار داده است.
در قسمتی از کتاب درباره تفاوتهای لهو و لغو و لعب میخوانیم:
در ترجمه لفظ بازی و لفظ لغو، لهو و لعب مغالطهای صورت گرفته است. «لغو» یعنی سخنی غیر مفید، «لهو» یعنی چیزی که انسان را از مقصد باز میدارد و «لعب» یعنی کاری که هدف عقلایی ندارد. اما آیا بازی این گونه است؟ بازی برخی قواعد و هدف دارد. به یک معنا همه دنیا لهو و لعب است؛ اما آیا این بار معنایی منفی – چه در عربی و فارسی – حرمت بازی را در بر میگیرد؟چه بسا بتوان گفت بازی رایانهای همانند بازیهای فیزیکی، نشاط میآفریند و انسان زمانی که نخواهد کار دیگری بکند و بازی کند، از بازی نشاط میگیرد و این غیر از چیزهایی است که سبب حرمت شود.
کتاب «فقه هنر در دایره مسئله و گفتمان» به کوشش اسماعیل آقا بابایی بنی نوشته شده است و در پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۱۵۵ صفحه به چاپ رسیده است.
پایان پیام/
مطالب جالب
کتاب بیچارگان (Poor Folk)
پاییز آمد به چاپ ۵۲ رسید
کتاب «آموزههای اخلاقی-رفتاری امامان شیعه»