جاستین سان، تاجر چینی ارزهای دیجیتال و بنیانگذار پلتفرم ترون، که اخیراً اثری هنری به نام Comedian از مائوریتزیو کاتلان را به قیمت ۶.۲ میلیون دلار خریداری کرده بود، روز جمعه این اثر را که تنها شامل یک موز چسبانده شده به دیوار بود، خورد و در شبکههای اجتماعی این عمل را به نمایش گذاشت.
به گزارش پایگاه خبری هنری بُراق حامیم، سان در پستی در شبکه اجتماعی X نوشت: «دوستان زیادی درباره طعم موز از من پرسیدهاند. برای موزی با چنین پیشینهای، طعم آن طبیعتاً متفاوت است. من طعمی شبیه به موزهای «بیگ مایک» از ۱۰۰ سال پیش را احساس کردم.»
موزهای «بیگ مایک» (Gros Michel) که زمانی بسیار رایج بودند، اکنون تقریباً از دسترس خارج شدهاند.
سان همچنین اعلام کرد که به شکرانه شهابعالم، فروشنده بنگلادشی ۷۴ سالهای که این موز را تنها با قیمت ۲۵ سنت فروخته بود، ۱۰۰,۰۰۰ موز برای مشتریان او به رایگان تهیه خواهد کرد.
اما شهاب عالم به نیویورک تایمز گفت که این طرح با مشکلات لجستیکی روبهرو است. عالم که با حقوق ساعتی ۱۲ دلار در یک دکه میوهفروشی کار میکند، توضیح داد که این اقدام تأثیری بر درآمد او ندارد زیرا مالک دکه نیست و تنها یک کارمند ساده است.
این اولین تجربه سان در پرداختهای میلیون دلاری نیست؛ در سال ۲۰۱۹، او ۴.۸ میلیون دلار برای صرف ناهار با وارن بافت هزینه کرد و در سال ۲۰۲۱ نیز ۲۸ میلیون دلار برای سفر به فضا پرداخت، هرچند این سفر در نهایت لغو شد.
آیا این هنر است؟
فروش اخیر اثر Comedian فقط جدیدترین مرحله از داستان این پروژه است.
مائوریتزیو کاتلان این اثر را در سال ۲۰۱۹ در آرت بازل میامی معرفی کرد، جایی که سه نسخه از آن به قیمتهای ۱۲۰,۰۰۰ و ۱۵۰,۰۰۰ دلار فروخته شد.
این موز چسباندهشده به دیوار از همان لحظهای که رونمایی شد، به یک پدیده ویروسی و تفسیری طنزآمیز و غیرمعمول درباره پرسش «هنر چیست؟» تبدیل شد.
منتقد اندرو روسث در سال ۲۰۱۹ در نشریه ARTnews نوشت: «برای بسیاری، Comedian درس بزرگی درباره افراط در دنیای هنر، بازار هنر و نابرابریهای عظیم ثروت در اقتصاد جهانی است.»
کمی پس از اولین فروش، یک هنرمند، موز را از دیوار برداشت و جلوی حضار آن را خورد؛ عملی که دوباره در سال ۲۰۲۳ در کره جنوبی تکرار شد. در هر دو مورد، موز جایگزین شد و اثر Comedian به حیات خود ادامه داد.
مطالب جالب
موزه نور و آیینه
بیمه اجتماعی ۹۰۰۰ نفر بانوی سرپرست خانوار روستایی و عشایر
نمایشگاه «یاس کبود» تهران