شهریور ۳۱, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » تازه ترین اخبار روز دنیای هنر » اعتراض فیلمسازان به نمایش فیلم‌های اسرائیلی در جشنواره ونیز

اعتراض فیلمسازان به نمایش فیلم‌های اسرائیلی در جشنواره ونیز

جشنواره ونیز 2024

در جشنواره فیلم ونیز، حدود ۳۰۰ فیلمساز، از جمله هانی ابوأسعد کارگردان فلسطینی، به تصمیم این جشنواره برای نمایش دو فیلم اسرائیلی اعتراض کردند. این گروه در یک نامه‌ی سرگشاده، انتخاب جشنواره را مورد انتقاد قرار دادند و خواستار Accountability اسرائیل بابت جنایات و سیستم استعمارگری علیه فلسطینی‌ها شدند.

 

به گزارش  پایگاه خبری هنری بُراق حامیم، این خبر مربوط به اعتراضات فیلمسازان به نمایش فیلم‌های اسرائیلی در جشنواره فیلم ونیز است که در جشنواره فیلم ونیز، حدود ۳۰۰ فیلمساز، از جمله هانی ابوأسعد کارگردان فلسطینی، به تصمیم این جشنواره برای نمایش دو فیلم اسرائیلی اعتراض کردند. این گروه در یک نامه‌ی سرگشاده، انتخاب جشنواره را مورد انتقاد قرار دادند و خواستار Accountability اسرائیل بابت جنایات و سیستم استعمارگری علیه فلسطینی‌ها شدند.

آنها اظهار کردند که نمایش فیلم‌هایی که توسط شرکت‌های تولیدی مرتبط با رژیم اسرائیل ساخته شده‌اند، که به‌طور مداوم جنایاتی علیه مردم فلسطین ارتکاب می‌کنند، غیرقابل قبول است. این هنرمندان به خصوص به فیلم‌های “از سگ‌ها و انسان‌ها” به کارگردانی دانی روزنبرگ و “چرا جنگ” به کارگردانی آموش گیتای اشاره کردند و آنها را به مشروعیت بخشیدن به جنایات اسرائیل متهم کردند.

در عین حال، سارا فریدلند، کارگردان آمریکایی-یهودی، در مراسم اهدای جوایز جشنواره گفت که به عنوان یک هنرمند یهودی آمریکایی در این زمان باید از مسئولیت خود برای پرداختن به جنایات اسرائیل در غزه سخن بگوید.

با وجود این اعتراض‌ها، رئیس جشنواره، آلبرتو باربرا، اعلام کرد که قصدی برای حذف فیلم‌های اسرائیلی از برنامه جشنواره ندارد.

۱. اعتراض جمعی فیلمسازان

حدود ۳۰۰ فیلمساز از جمله هانی ابوأسعد، کارگردان فلسطینی، با امضای یک نامه سرگشاده به تصمیم جشنواره برای نمایش دو فیلم اسرائیلی اعتراض کردند. آنها خواستار مسئولیت‌پذیری اسرائیل بابت جنایات و رفتارهای استعمارگرانه علیه فلسطینی‌ها بودند.

۲. محتوای فیلم‌های مورد انتقاد

دو فیلمی که مورد اعتراض این گروه از هنرمندان قرار گرفتند، عبارتند از:
– **”از سگ‌ها و انسان‌ها”** به کارگردانی دانی روزنبرگ
– **”چرا جنگ”** به کارگردانی آموش گیتای

این فیلم‌ها به انجام جرایمی توسط رژیم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها اشاره دارند و فیلمسازان معتقدند که نمایش چنین آثار هنری، به نوعی مشروعیت‌ بخشی به این رفتارهاست.

۳. بیانیه سارا فریدلند

سارا فریدلند، کارگردان آمریکایی-یهودی، در مراسم اهدای جوایز جشنواره، به عنوان یک هنرمند یهودی، بر اهمیت بیان مسئولیت خود در برابر جنایات اسرائیل در غزه تاکید کرد. این بیانیه و تاکید بر مسئولیت هنرمندان در پرداختن به مسائل اجتماعی و سیاسی، به جذابیت موضوع اعتراضات افزود.

۴. واکنش رئیس جشنواره

علیرغم این اعتراضات گسترده، رئیس جشنواره، آلبرتو باربرا، اعلام کرد که جشنواره برنامه‌ای برای حذف فیلم‌های اسرائیلی از برنامه خود ندارد. این نکته نشان‌دهنده تداوم سیاست‌های جشنواره در راستای نمایش آثار سینمایی از جنبه‌های مختلف، بدون توجه به سیاست‌های بین‌المللی است.

۵. زمینه‌های سیاسی و اجتماعی

این موضوع به نوعی در زمینه‌ سیاست‌های انتقادی جهانی به اسرائیل و بحث‌های جاری درباره حقوق بشر و سیاست‌های استعماری آنان نیز ارتباط دارد. اعتراض این هنرمندان می‌تواند به ایجاد آگاهی بیشتر در خصوص بحران فلسطین و بحث‌های مرتبط با هنر و سیاست اشاره داشته باشد.

این رویداد همچنین نشان‌دهنده‌ی تعاملات پیچیده هنر و سیاست است و می‌تواند تأثیرات بیشتری بر جشنواره‌های آینده و نحوه‌ی برخورد با آثار هنری از طرف هنرمندان و تماشاگران داشته باشد.

  1. انتقاد از نمایش فیلم‌ها: کارگردانان معتقدند که جشنواره نباید فیلم‌هایی را که تولیدکنندگان آن‌ها در رژیم آپارتاید اسرائیل مشارکت دارند، به نمایش بگذارد.

  2. موضوع نامه: در نامه آمده که نمایش این فیلم‌ها به نوعی «شستشوی هنری» جنایات اسرائیل در صحنه فرهنگی بین‌المللی می‌باشد و این اقدام را غیر اخلاقی دانسته‌اند.

  3. فیلم‌های مورد اعتراض: فیلم‌های “Al Klavim Veanashim (Of Dogs and Men)” به کارگردانی دانی روزنبرگ و “Why War” به کارگردانی آmos Gitai مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، به ویژه به خاطر بستر سیاسی و اجتماعی که در آن فیلم‌برداری شده‌اند.

این تحولات نشان‌دهنده تنش‌های فزاینده در جامعه جهانی فیلم‌سازی پیرامون موضوعاتی چون حقوق بشر و نقد سیاست‌های رژیم منحوس صهیونیستی است.

جشنواره ونیز ۲۰۲۴

جشنواره فیلم ونیز یکی از قدیمی ترین جشنواره های فیلم در جهان است. این فستیوال اولین بار در سال ۱۹۳۲ برگزار شد. این جشنواره در کشور ایتالیا و شهر ونیز برگزار می شود. امسال نیز هشتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز برگزار شد و هنرمندان مطرحی در آن حضور پیدا کردند. این جشنواره از تاریخ ۲۸ اوت الی ۷ سپتامبر ادامه داشت.