فروردین ۲۶, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » درباره ما

درباره ما

بُراق

 نام مَرْکَب آسمانی پیامبر اسلام در سفر معراج است. شاهدی بر کاربرد این کلمه در ادب عرب پیش از اسلام در دست نیست، و احتمالاً نخستین بار از زبان حضرت محمد(ص) شنیده شده و از آن پس در ادبیات عرب و فارسی کاربرد وسیعی یافته است. در بیان اوصاف براق گفته‌اند: براق از چهارپایان بهشت و بسیار تندرو است و در هر گام به اندازه میدان دید خود پیش می‌رود.

بیشتر لغت شناسان نام بُراق را ـ که هم به صورت مذکر و هم به صورت مؤنث به کار رفته است ـ از ریشه «بَرَق» دانسته‌اند که به لحاظ سرعتِ فزون از حد یا سفیدی و درخشش فوق العاده رنگ بر این حیوان نهاده شده است. شاهدی بر کاربرد این کلمه در ادب عرب پیش از اسلام در دست نیست، و احتمالاً نخستین بار از زبان حضرت محمد(ص) شنیده شده و از آن پس در ادبیات عرب و فارسی کاربرد وسیعی یافته است. نظریه بلوشه، مبنی بر اشتقاق این کلمه از کلمه «بارَگ» (به معنای اسب در فارسی میانه) پذیرفته نشده است و نشانه‌های معرب بودن نیز در آن وجود ندارد.

براق در ادب فارسی، چه در معنای اصلی چه در معانی استعاری (اسب، مرکب تندرو، مرکبی برای سفرهای روحانی)، استعمال شایع دارد و ترکیبات کنایی براق جم، براق سلیمان (هر دو به معنای باد)، براق چهارمْ فلک (آفتاب) و براق برقْ تاز (اسب جَلد دونده) نیز از آن ساخته شده است.

واژه حم

چون درباره معناى حروف مقطّعه قرآن کریم رأى قاطع وجود ندارد، در تفسیر «حم» نیز تشتت آرا و اقوال به چشم مى خورد، از جمله آن را نامى از نام هاى خدا، نام سوره، نام قرآن و سوگند خدا به حلم و مُلک خویش دانسته اند. همچنین گفته اند از کنار هم گذاشتن «الر» و «حم» و «ن»، واژه «الرحمن» بدست مى آید.

 

بعضى هم گفته اند منظور از «حم» شخص پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است،که به نظر مى رسد این رأى با عنوان آل حم براى سوره هایی که با این حروف شروع می شوند بى ارتباط نباشد.


مجله هنری بُراق حامیم برمبنای آموزه های دینی و اسلامی در مسیر ولایت حضرت علی ابن ابی طالب گام بر عرصه رسانه گذاشته تا  با همین آموزه های دین حضرت محمد (صلی) در زمینه هنر و دیدگاه هنری اجتماع و جوامع و نسل نو، توسعه و باور تمام و کمال این مسیر را نمایان سازد و از سوی دیگر با رسانه ها و عقاید ضد که همه جهت دار به سوی کسب قدرت و ثروت از هر مسیر حتی تخریب اذهان عمومی علیه اسلام و شیعیان به نفع سیاست های مخرب خود هستند، مقابله جدی داشته باشد.

 

پایان پیام/م.س