شهریور ۱۸, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » تازه ترین اخبار روز دنیای هنر » فیلم کوتاه کلاه گیس

فیلم کوتاه کلاه گیس

فیلم کوتاه، فیلمی است که معمولاً کمتر از ۴۰ دقیقه طول دارد. آکادمی علوم و هنرهای تصویری (AMPAS) فیلم کوتاه را به عنوان “فیلمی اصیل که زمان پخش آن از جمله تمام تیتراژها بیش از ۴۰ دقیقه نباشد” تعریف می‌کند. فیلم کوتاه کلاه گیس در ژانر درام  داستانی توسط علیرضا سلیمانی تهیه شده است.

 

فیلم کوتاه « کلاه گیس
▪️ کارگردان: علیرضا سلیمانی
▪️ ژانر: درام | داستانی
▪️ سال تولید : ۱۴٠٠
▪️ سال انتشار: ۱۴٠۱
▪️بازیگران :
حنانه آجرلو ، مرضیه یکتا،  رضا آزاد

خلاصه داستان :
در یک منطقه محروم سیرک خیابانی اجرا شده است که ..

 

 

فیلم کوتاه چیست؟

به گزارش پایگاه خبری هنری بُراق حامیم فیلم کوتاه، فیلمی است که معمولاً کمتر از ۴۰ دقیقه طول دارد. آکادمی علوم و هنرهای تصویری (AMPAS) فیلم کوتاه را به عنوان “فیلمی اصیل که زمان پخش آن از جمله تمام تیتراژها بیش از ۴۰ دقیقه نباشد” تعریف می‌کند.

فیلم‌های کوتاه می‌توانند در هر ژانری از جمله درام، کمدی، انیمیشن، مستند و تجربی باشند. آنها اغلب توسط فیلمسازان مستقل با بودجه کم ساخته می‌شوند، اما فیلم‌های کوتاه متعددی نیز توسط استودیوهای بزرگ و شبکه‌های تلویزیونی تولید می‌شوند.

برخی از دلایلی که مردم فیلم کوتاه می‌سازند عبارتند از:

* شروع فیلمسازی: فیلم‌های کوتاه راهی عالی برای فیلمسازان مشتاق هستند تا تجربه کسب کنند و مهارت‌های خود را توسعه دهند. ساخت آنها نسبتاً ارزان است و می‌توان آنها را در مدت زمان کوتاهی تکمیل کرد.
* ابراز خلاقیت: فیلم‌های کوتاه می‌توانند سکویی برای فیلمسازان باشند تا دیدگاه و صدای منحصر به فرد خود را کشف کنند. آنها می‌توانند با ژانرها، سبک‌ها و تکنیک‌های مختلف آزمایش کنند.
* داستان‌سرایی که در فیلم بلند نمی‌گنجد: برخی از داستان‌ها به سادگی برای گنجاندن در یک فیلم بلند کوتاه هستند. فیلم‌های کوتاه برای روایت این داستان‌های مختصر و تاثیرگذار ایده‌آل هستند.
* ارسال به جشنواره‌های فیلم: جشنواره‌های فیلم زیادی در سراسر جهان وجود دارند که فیلم‌های کوتاه را به نمایش می‌گذارند. برنده شدن جایزه در یک جشنواره فیلم می‌تواند راهی عالی برای دیده شدن یک فیلمساز توسط صنعت باشد.

برخی از معروف‌ترین فیلم‌های کوتاه عبارتند از:

* Meshes of the Afternoon (1934): این فیلم تجربی اثر مایا دِرِن، نقطه عطفی در سینمای آوانگارد آمریکا محسوب می‌شود.
* Night and Fog (1955): این مستند اثر آلن رنه نگاهی قدرتمند و تکان دهنده به اردوگاه‌های کار اجباری نازی است.
* A Charlie Brown Christmas (1965): این ویژه تلویزیونی انیمیشنی، یک کلاسیک دوست‌داشتنی است که نسل‌ها از کودکان و بزرگسالان از آن لذت برده‌اند.
* Vincent (1982): این فیلم کوتاه انیمیشنی اثر ونسان وَن گوگ، ادای احترامی زیبا و تکان دهنده به این هنرمند است.
* Geri’s Game (1997): این فیلم کوتاه انیمیشنی اثر پیکسار، داستانی دلگرم کننده درباره یک پیرمرد است که طعم زندگی دوباره را می‌چشد.

فیلم‌های کوتاه یک فرم هنری غنی و متنوع هستند که چیزی برای ارائه به همه دارند. چه فیلمساز باشید، چه طرفدار فیلم باشید و چه به دنبال چیز جدیدی برای تماشا هستید، من شما را تشویق می‌کنم که امروز چند فیلم کوتاه تماشا کنید.