اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » اخبار برتر هنر های تجسمی هفته ای که گذشت

اخبار برتر هنر های تجسمی هفته ای که گذشت

اخبار هفته ای که گذشت

اخبار هفته ای که گذشت

از معرفی اعضای شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران تا برگزاری جشن کتابانه و هنرهای تجسمی در کافه گالری برج آزادی رخدادهای مهم در هفته پیشین بود.

پایگاه خبری هنری بُراق حامیم گزارش می دهد:

۱. معرفی اعضای شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران

محمد خراسانی‌زاده رئیس شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، با صدور احکام جداگانه‌ای اعضای شورای سیاستگذاری این رویداد هنری را منصوب کرد.

از ستاد خبری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، با صدور احکامی جداگانه اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره را منصوب کرد.

بر این اساس، اعضای شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: روح‌الله ابوالفضلی (هنرمند رشته خوشنویسی)، شعیب حسینی مقدم (دبیر هیئت‌های اندیشه‌ورزی اداره کل هنرهای تجسمی)، مجید خسروانجم (هنرمند رشته کارتون و کاریکاتور)، محمدرضا دوست‌محمدی (هنرمند رشته تصویرسازی)، محمد زرویی‌ نصرآباد (سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری)، زینب شاهی (هنرمند رشته نگارگری)، صابر شیخ‌رضایی (هنرمند رشته طراحی گرافیک)، مینا محمدی وکیل (هنرمند رشته هنرهای جدید)، مهران هوشیار (هنرمند رشته سفال و سرامیک)، سید شهاب‌الدین واجدی (هنرمند رشته عکاسی) و جعفر واحدی (رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر).

در حکم خراسانی‌زاده خطاب به اعضای شورای سیاستگذاری این رویداد هنری آمده است: آینده درخشان ایران اسلامی، نیازمند نقش‌آفرینی هنرمندانی چیره‌دست، خلاق، پرانگیزه و آشنا به آداب و فنون است که با تولید هنرمندانه آثار هنری مبتنی بر حقیقت، پیشران حرکت عمومی مردم به سوی آرمان‌های والای انقلاب اسلامی باشند و نور ایمان و امید را برای مردمان سرزمین پرافتخارشان و برای تمام حقیقت‌جویان جهان، به ارمغان آورند. از این منظر، جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، بستری بی‌بدیل در تعامل چهره‌ به چهره و آموزش استاد-شاگردی به نسل آینده هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی کشور است که با نگاه راهبردی درست، سیاستگذاری دقیق و جهت‌دهی مناسب، می‌تواند برای آینده جمهوری اسلامی ایران بسیار موثرتر از قبل باشد.

بدین‌وسیله جناب‌عالی به واسطه تخصص، دانش و دغدغه‌ای که در این زمینه دارید، به عنوان عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران منصوب می‌شوید. امیدوارم ذیل عنایات پروردگار متعال و توجهات حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه، در تعیین چارچوب‌های محتوایی و سیاست‌های رویکردی و عملیاتی این رویداد مهم و آینده‌ساز، موفق و پیروز باشید.

سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به همت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، شهریور ماه سال جاری برگزار می‌شود.

۲. هنر تجسمی چگونه به نقش برجسته مرد ساسانی رسید؟

«نقش‌ برجسته مرد عالی‌رتبه ساسانی» که گفته می‌شود حدود ۳۵ سال قبل از ایران به صورت غیرقانونی خارج شده بود حالا به داخل کشور بازگشته است. مجسمه و نقش برجسته‌ها را این روزها می‌توان در میان آثار هنر تجسمی جای داد اما آیا در زمان‌های گذشته نیز نگاه به آثار هنری فعلی اینچنین بوده است؟ بر همین اساس یک پژوهشگر هنری که معتقد است این آثار از جنبه دیگری به جز خلق یک اثر هنری نگاه می‌شدند، به بررسی مواردی چون تاریخچه هنر تجسمی در ایران و بررسی دو نگاه هنری و کاربردی در تاریخ هنر تجسمی در ایران پرداخت.

سالار صالحیه، دکتری باستان‌شناسی دارد و تحصیلات کارشناسی ارشد او در زمینه پژوهش هنر بوده است. او می‌گوید با رویکرد تاریخ هنر تجسمی هم به باستان‌شناسی نگاه و در این زمینه پژوهش کرده است. این پژوهشگر تاریخ هنر به بهانه ورود «نقش‌ برجسته مرد عالی‌رتبه ساسانی» به ایران که این روزها خبرساز شده است درباره اینکه آیا نقش برجسته در زمان‌های گذشته اثر هنری محسوب می‌شد یا خیر، تاریخچه هنر تجسمی در ایران، دو نگاه هنری و کاربردی در تاریخ هنر تجسمی در ایران توضیحاتی را به ایسنا ارائه کرد. این نقش برجسته حدود ۳۵ سال پیش به شکل غیرقانونی از ایران‌ به امارات و سپس بریتانیا قاچاق شده بود. این نقش برجسته مدتی در موزه بریتانیا در معرض دید قرار داده شد و حالا به ایران بازگردانده شده است. گفته شده است که به احتمال زیاد این نقش برجسته به جایی در جنوب فارس متعلق باشد. 

صالحیه در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار کرد: هنر تجسمی در ایران هم مانند نقاط دیگر جهان با نقاشی روی صخره‌ها آغاز شد؛ این در حالی است که البته نقاشی روی صخره‌ها به صورت آنچه که حالا می‌شناسیم به عنوان «هنر» شناخته نمی‌شده است. می توان اذعان کرد که نقاشی‌های صورت گرفته بر روی صخره‌ها حالت تزیینی نداشته و احتمالا با هدف مشخصی صورت می‌گرفته است. انسان‌ها با فرمت نقاشی برای ایجاد هنر بیگانه بودند و اغلب در مراسم‌ آیینی، شکار و… از نقاشی استفاده می‌کردند. همانطور که دوره‌های متفاوت ایجاد دیوارنگاره‌هایی مانند دیوارنگاره‌های کوی خواجه مربوط به دوره اشکانی، دیوارنگاره کول فرح در دوره ایلامیان، دیوارنگاره کورانگون در دوره ایلامی ها و … اهداف خاص خود را دنبال و مفاهیم دوران خود را بازگو می‌کردند، بعد از آن نیز هنر به نقش برجسته‌ها و نقاشی روی پارچه و … راه پیدا کرد، در هر دوره مفاهیم خاصی را منتقل کرد. 

وی ادامه داد:‌ البته در دوره ساسانی مفاهیم هنری‌تر وارد عرصه شدند. در واقع از دوره اشکانی، اواخر دوره هخامنشی و همچنین دوره ساسانی ورود مفاهیم هنری تداوم پیدا کرد؛ می‌توان گفت در دوره ساسانی با محوریت موضوعاتی مانند شاه و دربار و … شاهد ایجاد آثار هنری بودیم. 

سرآغاز هنر تجسمی در ایران کجاست؟

صالحیه با تاکید بر اینکه سرآغاز هنر تجسمی در تاریخ ایران را می‌توان نقاشی‌های صخره‌ای دانست، گفت: این نقوش در غارهای دوشه و میرملات لرستان دیده می‌شود. همچنین در غار خره هنجیران در مهاباد هم دیده شده است. این نقوش بیشتر در قالب شکار دیده می‌شده و می‌بینیم که با تیر حیوانات را زخمی‌ می‌کنند. همچنین در میان این نقوش تصویری از اعتماد به نفس میان شکارچیان هم دیده می‌شود؛ این موجب می‌شد که شکارچیان برای بازگشت به میدان شکار تردید نکنند. گاهی شکارچی‌ها در میدان نبرد زخمی می‌شدند یا جان خود را از دست می‌دادند، این نقاشی‌ها را به نوعی آرتیست‌های آن زمان با برداشت‌های مختلف اما نه برای تزیین و جنبه هنری یک اثر به تصویر می‌کشیدند.

«نقش‌برجسته مرد عالی‌رتبه ساسانی» ابعاد هنری پیدا کرده بود

او ادامه داد: به مرور زمان به جنبه هنری آثار بیشتر توجه شد. در دوره‌های متفاوت، مثلا در دوره اسلامی در جَوْسَق‌الخاقانی‌، کاخ‌ بزرگی‌ در دوره عباسی تصاویری در قالب دیوارنگاره و نقاشی ایجاد شده که اغلب موضوعات آن پیرامون دربار بوده است. در دوره ساسانی هم تا حدودی به همین شکل شاهد ایجاد این آثار بودیم که اغلب درباره موضوعاتی مانند صحنه‌های تاج‌گذاری، دربار، پیروزی در شکار و… بودند. این آثار در آن زمان ابعاد هنری خود را یافته بودند و احتمالا می‌توان گفت که «نقش‌برجسته مرد عالی‌رتبه ساسانی» ابعاد هنر تجسمی را پیدا کرده بود؛ آن زمان برخی پیکرک‌هایی که ساخته می‌شد هم از حالت صرفا آیینی خارج شده و جنبه هنری و حتی تزیینی نیز پیدا کرده بودند

این پژوهشگر هنری و باستان‌شناس در ادامه نیز با اشاره به این موضوع که گفته شده نقش برجسته مرد ساسانی احتمالا به جایی در جنوب فارس متعلق است درباره انواع آثاری که احتمالا متعلق به این محدوده جغرافیایی بوده است، گفت:‌ در حوزه هنرهای تجسمی در منطقه شیراز با آثار متعددی روبه‌رو بودیم. نقش و نگار روی سفال یکی از مواردی از هنر است در تَلِ باکون در استان فارس دیده‌ایم؛ این آثار مربوط به دوره مس و سنگ است. در دوره ایلام و هخامنشی هم آثار ارزشمندی را در این مناطق دیدیم و هنر ایلیمایی‌ها که در چارچوب حکومت پارت‌ها بوده هم در این منطقه دیده شده است. 

صالحیه دکتری باستان‌شناسی دارد و تحصیلات کارشناسی ارشد او در زمینه پژوهش هنر بوده است.

۳. عمو قناد نمایشگاه هنرهای تجسمی «نقطه‌چین» را افتتاح می‌کند

نمایشگاه ‌هنرهای تجسمی کودک و نوجوان «نقطه چین» جمعه ۲۳ تیر با حضور مجید قناد نویسنده و کارگردان آثار نمایشی کودک و نوجوان و تعدادی دیگر از هنرمندان در کافه گالری برج آزادی افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه به سرپرستی لیلا شاهنجرینی و با همکاری جلال عطارزاد مدرس دانشگاه و پژوهشگر هنری با حضور بیش از ۵۰ هنرمند کودک و نوجوان خلاق با 60 اثر تابلوی نقاشی و حجم‌چین با رویکرد حفظ و توسعه پایدار طبیعت و زمین و حذف مواد تجدیدناپذیر افتتاح می‌شود.

هدف اصلی این نمایشگاه، ایجاد همگرایی حول اندیشه سبز و پاک مطرح شده است  تا ذهن و هنر نسل آینده‌ساز میهن عزیزمان ایران را به سوی احترام به آب، خاک، هوا، گیاهان و جانواران کمیاب هدایت سازد و آینده‌ای سبز و روشن را برای زمین به ارمغان آورد.

نمایشگاه «نقطه‌چین» همراه با کارگاه‌های مختلف و برنامه‌های آموزنده هنری با شعار زمین سبز تا ۲۸ تیر ماه جاری دایر خواهد بود. 

انتهای پیام/

۴. برپایی سه نمایشگاه تجسمی در خانه هنرمندان ایران

روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه چیدمان و اجرا و دو نمایشگاه نقاشی روز جمعه ۲۳ تیر ساعت ۱۷ در گالری‌های این مجموعه افتتاح می‌شوند و تا نهم مرداد میزبان علاقمندان خواهند بود.

بر این اساس نمایشگاه نقاشی‌های غلامحسن احمدی با عنوان «طبیعت بی‌جان» در گالری بهار و نمایشگاه نقاشی‌های مصطفی مجیدی با عنوان «اضلاع بی‌اعتنای مرگ» با تکنیک میکس مدیا در گالری زمستان افتتاح می‌شوند.

در توضیح نمایشگاه نقاشی‌های غلامحسن احمدی با عنوان «طبیعت بی‌جان» آمده است: «قرنطینه برآمده از کرونا نوعی محصور بودن بود. تکرار روزها، محصور بودنی که نمی‌دانستی کی تمام می‌شود. اما در میان امید همیشه همراه آدمی تنها نور برآمده از روزن شرایط حاکم بود. این مجموعه نگاه من است به محیط اطرافم و اشیای حاضر در آن محیط قرنطینه، تنهایی و امید به پایان شرایط حاکم.»

در بخشی از توضیح نمایشگاه نقاشی‌های مصطفی مجیدی با عنوان «اضلاع بی‌اعتنای مرگ» آمده است: «آنچه مرا به خلق این آثار واداشت همگی از عکسی آغاز شد که نه صاحبان عکس را می‌شناختم و نه انسان‌های در آن را. گویی از جایی و جانی ناشناخته بر من هویدا می‌شدند.

این عکس چنان با من آشنا و ملموس شد که ناخودآگاه خود را میان صفحه ناآگاهی سپید بوم آگاه یافتم.

هر عنصری که بر بومم جان گرفت و از هسته به هستی پا نهاد، گویی بخشی از آن عکس بود که آن‌ها را با خود در ناخودآگاهم یافتم. آن‌ها قدم نهادند و روبرویم نشستند و داستان عکس و خاطراتش بازگو شد.»

همچنین نمایشگاه چیدمان و اجرا اثر یونس گوکه با عنوان «روزهای آخر» در گالری استاد ممیز برپا خواهد شد.

در بخشی از توضیح این نمایشگاه آمده است: «روزهایی که ناآگاهی، آگاهی و فرا آگاهی درباره هر چیزی در یک سطح قرار گرفته بود، همه می‌دانستند و در زندان غور بنیادین مسخ شده بودند، افول خورشید حیات به قدری سوزان بود که جنبنده‌ای از درک آن طفره نمی‌رفت، اما بشر قمار میل را باخته بود و از هر یافته‌ای به هر دلیلی دلزدگی داشت و ستیغ اقدام را پیش از آخرین افول ستاره به زمین انداخته بود.»

خانه هنرمندان ایران روزهای شنبه تعطیل است و علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند روزهای یکشنبه تا جمعه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ به گالری‌های این مجموعه مراجعه کنند.

۵. مدیرکل هنرهای تجسمی به دیدار نقاش جانباز «حسین نوری» رفت

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن حضور در منزل حسین نوری با این هنرمند جانباز و همسرش، نادیا مفتونی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سومین دیدار از سلسله‌ دیدارهای مدیرکل هنرهای تجسمی با هنرمندان این عرصه که «درگه اهل هنر» نام دارد، با حضور محمد خراسانی‌زاده در منزل استاد حسین نوری، هنرمند جانباز و شناخته‌شده رشته‌های نقاشی، سینما و تئاتر رقم خورد. 

در این دیدار، ابتدا مستندهایی از فعالیت‌های استاد حسین نوری و همسرش، نادیا مفتونی (استاد تمام دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران) به نمایش درآمد. سپس مدیرکل هنرهای تجسمی در سخنانی ضمن تجلیل از مجاهدت و ازخودگذشتگی‌های همسر استاد حسین نوری طی سال‌های متمادی زندگی مشترک با این هنرمند جانباز، اظهار کرد: خانم دکتر مفتونی زندگی‌شان را پای عشق و ارادتی که به استاد نوری داشته‌اند، گذاشته‌اند و بحمدالله خداوند هم برایشان جبران کرده است.

خراسانی‌زاده ادامه داد: یکی از نکات قابل توجه در کار استاد نوری، این است که ایشان هنگام نقاشی بسیار به بوم نزدیک می‌شوند. این درحالی است که معمولا هنرمندان وقتی می‌خواهند بفهمند که کارشان چگونه پیش رفته است، از بوم فاصله می‌گیرند. اما ویژگی متمایز کار استاد نوری این است که بدون اینکه از بوم فاصله بگیرند، آثار فاخر و ارزنده‌ای را خلق کرده‌اند. 

سپس استاد حسین نوری به بیان خاطرات و نکاتی درباره زندگی، دوران کاری و نیز دستگیری‌ و شکنجه‌اش توسط ساواک که به جانبازی‌ این هنرمند منجر شد، پرداخت. او همچنین در اظهاراتی ضمن تجلیل از مجاهدت‌های همسرش در طول دوران زندگی مشترک‌شان گفت: به رغم تمامی فعالیت‌ها و زحمات فراوانی که خانم مفتونی در طول قریب به ۴۰ سال زندگی مشترک‌مان متقبل شده‌اند، تاکنون کوچکترین ناراحتی و شکوه‌ای از ایشان ندیده‌ام.

در ادامه، نادیا مفتونی همسر استاد حسین نوری نیز ضمن بیان خاطراتی از زندگی مشترک با این هنرمند گفت: قریب به ۴۰ سال است که با عشق و اخلاص در کنار آقای نوری زندگی می‌کنم و از این عشق و اخلاص، همه چیز نصیبم شده است. 

در بخش دیگری از این دیدار، ابوالفضل نوری فرزند استاد حسین نوری که به داستان‌نویسی در مقیاس بین‌المللی اشتغال دارد، به صورت مجازی در جلسه حضور یافت و برای دقایقی با جمع حاضر به گفت‌وگو پرداخت. 

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان از برگزاری مراسم تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر گیلان تحت عنوان «میلاد نامداران» در تالار مرکزی رشت خبر داد و گفت: از ۱۷ نفر از مفاخر گیلان تجلیل می شود.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، رضا ثقتی از برگزاری مراسم تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر استان گیلان خبر داد و اظهار کرد: این مراسم با عنوان «میلاد نامداران» برگزار خواهد شد.

وی سید مجید پوراحمدی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر را میهمان ویژه این مراسم دانست و افزود: مراسم تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر گیلان ساعت ۱۷ فردا، ۲۵ تیرماه در تالار مرکزی رشت برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه در مراسم مذکور از نشان داران درجه یک هنری استان گیلان تقدیر به عمل می آید، خاطرنشان کرد: حسین محجوبی اصل(هنرهای تجسمی)، محمدحسین مهدوی مویدی(مولف و شاعر)، انوش نصراله زاده ماسوله(سینما و تئاتر)، حمید مظفری(سینما و تئاتر)، سید غلامرضا میرمعنوی(هنرهای نمایشی)، احمدعلی دهقانی(نمایش های آئینی و تعزیه)، اکبر اکسیر(مولف و شاعر)، اکبر ساعتچی(هنرهای تجسمی)، محمد کوچکپور کپورچالی(هنرهای تجسمی)، پروانه معصومی(سینما و تئاتر)، تیمور گورگین(مولف و شاعر)، ذبیح اله لولویی مهر(هنرهای تجسمی)، مجید مهرگان(هنرهای تجسمی)، اردشیر مجرد تاکستانی(هنرهای تجسمی)، سوسن مقصودلو(هنرهای تجسمی)، زهرا/ فریده دریامج(سینما و تئاتر) و ساسان گل و بستان فر(هنرهای تجسمی) از جمله نامداران گیلان هستند.

۶. مسابقات آزاد مهارت هنرهای تجسمی معلولان در سمنان برگزار شد

 مسئول مسابقات آزاد هنر های تجسمی معلولان استان سمنان از برگزاری این رویداد با حضور ۱۶ نفر در مقطع استانی خبر داد و گفت: نفرات برگزیده هر بخش تقدیر شدند.

منیره صفری بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران به میزبانی یکی از گالری‌های سمنان، بیان کرد: مسابقات آزاد مهارت هنرهای تجسمی افراد دارای معلولیت استان سمنان با حضور ۱۶ هنرمند از سراسر استان برگزار شد.

وی با بیان اینکه این رویداد در بخش‌های نقاشی، مجسمه سازی، آب رنگ، رنگ اکریلیک، رنگ روغن و … برگزار شد، افزود: هدف اصلی برگزاری این رویداد در وهله اول مهارت افزایی معلولان است.

مسئول برگزاری این رویداد استانی همچنین گفت: شادی و نشاط معلولان دیگر هدف و محوری بود که در برگزاری این برنامه دنبال شد، ابراز کرد: آثار ارائه شده در این رویداد از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند.

۷. نمایشگاه تجسمی «پرواز قاصدک‌ها» در برج آزادی برگزار می‌شود

نمایشگاه به سرپرستی فائزه فکاری با حضور گروه هنری قاصدک اصفهان، با ۴۰ اثر از هنر‌های تجسمی و قلم زنی با موضوع آزاد و در انواع گرایش‌ها رئالیسم و امپرسیونیسم و سیاه قلم برگزار می‌شود.

آثار حاضر در این نمایشگاه از میان بیش از ۱۰۰ اثر انتخاب و به نمایشگاه راه یافته‌اند.

این نمایشگاه تا ۲۲ تیر در برج آزادی دایر خواهد بود و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ از آن بازدید کنند.

۸. برگزاری جشن کتابانه و هنرهای تجسمی در کافه گالری برج آزادی

جشن کتابانه و هنرهای تجسمی با حضور مسئولین شهر تهران مصادف با روز ادبیات کودک و نوجوان در کافه گالری برج آزادی برگزار شد.

مراسم فروش کتاب ها و تابلوهای نقاشی و طراحی در روز ادبیات کودک و نوجوان با حضور محمد فرهنگ مدیر روابط عمومی منطقه ۵، مدیر کل شهروندی شهرداری تهران؛ معاون اجتماعی شهرداری منطقه ۵؛ فرزاد هشیار، مدیر عامل برج آزادی، مدیر شهروندی منطقه ۵؛ امیر قاسمی، رئیس گردشگری شهرداری شهر تهران؛ شهردار ناحیه ۲ منطقه ۲۱؛ سلیمان ارشاد استان تهران؛ سعید رهنما رئیس موسسه رهنمای اهل قلم و فاطمه رضوی فعال فرهنگی اجتماعی در کافه گالری برج آزادی برگزار شد.

در این مراسم، مسئولین از کتاب های نویسندگان دهه ۸۰ و ۹۰ و تابلوهای نقاشی و طراحی بازدید کردند. هدف از برگزاری این جشن، دیده شدن کتاب نویسندگان دهه ۸۰ و ۹۰، تابلو های نقاشی و طراحی و کمک به فروش آنها بود.

شایان ذکر است مراسم روز ۱۸ تیرماه با همکاری اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، انتشارات رزا، بنیاد رودکی، موسسه کودک و صلح پایدار و موسسه رهنمای اهل قلم در برج آزادی برگزار شد.

پایان پیام/