اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » معلولیت مانع خلق هنر نیست

معلولیت مانع خلق هنر نیست

معلولیت مانع خلق هنر نیست

برادر و خواهر عربستانی عبدالله و نجد الصاحلی، استودیوی مجازی Art Without Limits را با هدف توانمندسازی خلاقیت هنری هنرمندان دارای معلولیت ایجاد کردند.

برادر و خواهر عربستانی عبدالله و نجد الصاحلی، استودیوی مجازی Art Without Limits را با هدف توانمندسازی خلاقیت هنری هنرمندان دارای معلولیت ایجاد کردند.

به گزارش پایگاه خبر هنری بُراق حامیم، عبدالله، هنرمند مستقل، مبتلا به آتروفی عضلانی ستون فقرات است، وضعیتی که بر حرکت و قدرت تأثیر می گذارد. او مصمم بود که نرم افزار هنری مناسب برای هنرمندانی با شرایط مشابه پیدا کند.

در سال ۲۰۱۹، وی شروع به انتشار مقالاتی در مورد تجربه خود در استفاده از انواع مختلف نرم افزارهای هنری کرد. سال بعد، دومین مقاله خود را با عنوان «چگونه از بلندر با معلولیت استفاده می‌کنم» منتشر کرد و ابزارها و برنامه‌های کاربرپسند خود را برای خلق آثار هنری فهرست کرد.

بگفته وی: “چند سال پیش، من شروع به نوشتن مقالاتی در مورد روند استفاده خود از پلتفرم های عمومی مانند Medium کردم. هدف آن مقالات ایجاد چیزی بود که ممکن است برای هر کسی که شرایط مشابهی با من دارد یا به طور کلی هر کسی که علاقه مند به خلق هنر است مفید باشد”.

پس از دریافت بازخوردهای مثبت از هنرمندان و دنبال کنندگان، وی به نوشتن بیشتر در مورد تجربیات خود ادامه داد.

وی اظهار داشت: “اغلب از سوی افرادی پیام دریافت می‌کنم که می‌گویند از کاهای من الهام گرفته‌اند تا هنر دیجیتال را شروع کنند، که این یکی از مشوق‌هایی است که یک هنرمند می‌تواند دریافت کند و این موضوع کاملاً سورئال است.

عبدالله که با نام هنری خود ARC شناخته می شود، اذعان داشت که هدف وی این است که “محدودیت هایی را که هر هنرمند معلول ممکن است در هنگام خلق هنر با آن مواجه شود، از بین ببرد، از این رو “هنر بدون محدودیت” نامیده می شود.

او هنرمندان را ترغیب می‌کند که «در چارچوب ناتوانی‌های خود کار کنند» و رسانه‌ای متناسب با سبک هنری خود بیابند.

در وی بیان داشت: من هنر دیجیتال را انتخاب کردم زیرا بهترین رسانه برای معلولیت خاص من بود. حرکت دادن پد لمسی به قدرت بدنی زیادی نیاز ندارد، بر خلاف نقاشی که در آن باید قلم مو را دور یک بوم بزرگ حرکت دهید، که بسته به نوع معلولیت شما از نظر جسمی دشوار است.

انیمیشن های عبدالله حلقه های صافی از هنر دیجیتال هستند.

در ادامه مصاحبه وی بیان کرد: “سبک هنری من در طول سال‌ها تکامل یافته و تغییر کرده است، و مطمئن هستم که با بزرگ‌تر شدنم تغییر خواهد کرد، اما موضوع اصلی انیمیشن‌ها آرام است. هدف من خلق چیزی مسحورکننده و دلپذیر برای دیدن است.”

عبدالله گفت که او با طراحی و انتشار مداوم هنر خود، پتانسیل هنری خود را باز کرده است.

“این یک حلقه بازخورد رضایت‌بخش ایجاد می‌کند که به شما انگیزه می‌دهد تا بیشتر خلق کنید، و با خلق بیشتر، در باز کردن پتانسیل هنری کامل خود بهتر می‌شوید.”

نجد، مدیر ارتباطات در بخش دولتی، با برادرش برای راه اندازی استودیو همکاری کرد.

بگفته نجد: این کار توسط برادرم عبدالله شروع شد که با موضوعیت ایده ای برای گسترش مقالات وی و کار در یک استودیوی هنری با تمرکز بر  رشد خلاقیت هنرمندان دارای معلولیت مطرح شد.

نجد گفت که در رویدادهای بین المللی شرکت کرده است تا نام استودیو AWL را گسترش دهد و هدف آنها را روشن کند.

عبدالله و نجد قصد دارند در آینده استودیو AWL را به یک فضای فیزیکی تبدیل کنند. در این میان عبدالله به عنوان هنرمند به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

کارهای منتخب این استدیوی هنری را مشاهده کنید

پایان پیام/