اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » هنر بنکسی در فلسطین

هنر بنکسی در فلسطین

بنکسی، گرافیتی کار انگلیسی، در تازه ترین اثرش سری به غزه زد و در ویرانه های این شهر، جنایات جنگ را به تصویر کشید.

به گزارش پایگاه خبری هنری بُراق حامیم، در خیابان‌های پر از آوار غزه، چهره‌ای غیرمنتظره ظاهر می‌شود – یک بچه گربه بازیگوش که با یک خز قرمز بدور گردنش تزئین شده است. 

بچه گربه بنکسی، با خز وحشی و کنجکاوی چشمان گشادش، در میان هرج و مرج، مانند تکان دادن سر زبانش، گویای انعطاف پذیری در خشونت وارده است. با این حال، ویرانه‌های اطراف حکایت عمیق‌تر و غم‌انگیزتری از شهری دارند که زخم‌های درگیری را در خود دارد.

تنها در یک تصویر، بنکسی موفق می شود واقعیت دلخراش غزه را به تصویر بکشد و آن را با رگه ای از امید و طنز تصویر گری کند. این ترکیبی تلخ و شیرین از هنر است که تلنگر ذهنی را ارائه می‌کند و در عین حال از ما می‌خواهد که حقایق را فراموش نکنیم.

بنکسی نام مستعار یک گرافیتی کار، فعال سیاسی، کارگردان و نقاش انگلیسی است که آثار وی با مضامین سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها و بر روی دیوارها یا پل‌ها نقش بسته‌اند.

گرافیتی یک هنر شهری (Street Art) است که عمدتاً با استفاده از اسپری‌پینت، نقاشی‌های رنگی و تگ‌ها (نوشته‌ها یا امضاها) روی دیوارها، پیشاب‌ها، قطارها، یا سایر ساختارهای عمومی به نمایش گذاشته می‌شود. این هنر شهری به عنوان یک شکل از اعتراض به جوامع و سیاست‌ها و همچنین برای اعلام هویت فرهنگی یا ایجاد هنر در مکان‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرافیتی می‌تواند به شکل‌های مختلفی از تصاویر ساده تا آثار هنری پیچیده و متنوعی ارائه دهد. هنرمندان گرافیتی از ابزارهایی مانند اسپری‌پینت، قلم‌های مارکر، و قلم‌های نفتی استفاده می‌کنند تا آثار خود را بر روی سطوح مختلف ایجاد کنند. این هنر تا حد زیادی از نوآوری و ابتکار هنرمندان برخوردار است.

گرافیتی گاهی مورد تایید و تجربه شده در شهرها قرار می‌گیرد و به عنوان هنر شهری تشویق می‌شود. اما در موارد دیگر، به عنوان نقض حقوق مالکیت معنوی یا نقض قوانین شهری تلقی می‌شود و با تعقیب و مجازات هنرمندان مواجه می‌شود.گرافیتی یکی از شکل‌های هنری تعاملی در فضای عامه و شهری است که تا حد زیادی نشانگر توانایی هنرمندان در بیان افکار و احساسات در جامعه و در فضای عمومی است. این هنر اغلب با انتقاد از جامعه، فرهنگ، و مسائل اجتماعی همراه است و در بسیاری از موارد به عنوان یک وسیله برای اعلام نظرات سیاسی یا اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پایان پیام/م.س