محمد کاسبی، بازیگر برجسته سینما، تئاتر و تلویزیون ایران، پس از سالها تلاش هنری و فعالیتهای فرهنگی، در سن ۹۵ سالگی دارفانی را وداع گفت.
به گزارش پایگاه خبری هنری بُراق حامیم و طبق اطلاعیه دختر زندهیاد محمد کاسبی، این هنرمند برجسته سینما، تئاتر و تلویزیون ایران درگذشت. خانواده کاسبی با قلبی آکنده از غم و اندوه اعلام کردند که این هنرمند فرهیخته، پدری مهربان و همسری دلسوز، دارفانی را وداع گفت و به دیار باقی پیوست. پیام خانواده با بیان احساس فقدان و دلتنگی، همدلی جامعه هنری و دوستداران او را طلب کرده است.
محمد کاسبی در بهار سال ۱۳۳۰ در ایران متولد شد. او از دوران نوجوانی علاقه شدیدی به تئاتر ایرانی اسلامی نشان داد و فعالیتهای اولیه خود را در این عرصه آغاز کرد. کاسبی گرچه در رشته پزشکی پذیرفته شده بود، اما عشق به هنر نمایشی او را به تحصیل در دانشکده هنرهای دراماتیک کشاند و پس از خدمت سربازی، دانشجوی رشته تئاتر شد.
فعالیت هنری محمد کاسبی با صحنههای تئاتر آغاز شد و در نمایشنامههای برجستهای همچون «در مه بخوان» نوشته زندهیاد اکبر رادی، «یک نمایش طولانی» به کارگردانی جعفر والی، «مده آ» به کارگردانی منیژه محمدی و «بهترین بابای دنیا» نوشته غلامحسین ساعدی حضور داشت. پس از انقلاب اسلامی، او با بازی در نمایش «نهضت حروفیه» به کارگردانی شهید حسین قشقایی در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر، همچنان به صحنه بازگشت.
کاسبی جزو بنیانگذاران حوزه هنری بود و سپس به دلیل تمرکز بر پروژههای تصویری، از صحنه تئاتر فاصله گرفت. او در عرصه سینما و تلویزیون با بازی در فیلمهایی همچون «یدوک»، «توبه نصوح»، «استغاثه»، «زنگها»، «مریم مقدس»، «ماه و خورشید»، «دنیای وارونه»، «دایره سرخ»، «پدر»، «پناهنده»، «کمین»، «برادههای خورشید» و مجموعههای تلویزیونی «دادستان»، «بچه مهندس»، «خوشنشینها»، «خوب بد زشت»، «سرقت»، «خوش غیرت»، «رعنا»، «معما»، «روح مهربان» و «خوش رکاب» حضوری ماندگار داشت.
علاوه بر بازیگری، محمد کاسبی دستی هم در نویسندگی داشت و چند نمایشنامه و فیلمنامه به نگارش درآورد. او طی پنج سال اخیر در بستر بیماری بود و در روزهای پایانی زندگی، بر اثر حادثهای دچار سوختگی از ناحیه صورت شد و در بیمارستان بستری شد. مراسم تشییع این هنرمند فقید، توسط خانواده او متعاقباً اعلام خواهد شد.
درگذشت محمد کاسبی، فقدان بزرگی برای عرصه هنر ایرانی اسلامی و سینما و تئاتر کشور به شمار میرود. کاسبی نماد تلاش و تعهد به هنر اصیل ایرانی بود و فعالیتهای او نشاندهنده پیوند میان سنتهای نمایشی ایران و سینمای مدرن است. حضور او در نمایشنامههای کلاسیک و فیلمهای سینمایی و تلویزیونی، نه تنها موجب محبوبیتش شد، بلکه نسلهای بعدی هنرمندان را به حفظ و گسترش میراث هنری ایرانی اسلامی تشویق کرد. فقدان او فرصتی است تا جامعه هنری و دوستدارانش، با بازخوانی آثارش، تأثیر عمیقش بر فرهنگ و هنر کشور را بهتر درک کنند.

مطالب جالب
افتتاح نخستین آمفیتئاتر نیمهباز کشور در تهران
درخشش موسیقی آذربایجان در شب اپرای تهران
نوای ارکستر معاصر دانشگاه هنر در تالار رودکی طنینانداز میشود