اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » آثار رئالیسم محمد سلیمانی‌فر

آثار رئالیسم محمد سلیمانی‌فر

محمد سلیمانی فر

محمد سلیمانی فر

رئالیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم در اروپا و آمریکای شمالی ظهور کرد. رئالیسم به دنبال ارائه تصویری دقیق و صادقانه از واقعیت است، بدون هیچ گونه تجملات یا اغراق. محمد سلیمانی‌فر در آثار نقاشی رئالیستی خویس اغلب از موضوعات روزمره و عادی زندگی می‌کشد، مانند کارگران، دهقانان و خیابان‌های شهر، پرتره و … .

به گزارش پایگاه خبری هنری بُراق حامیم، رئالیسم  ( به انگلیسی Realism )، در معنای لغوی خود به معنی واقع گرایانه است. رئالیسم در معنای خاص خود به یک جنبش هنری در اواسط قرن نوزدهم اشاره دارد که اغلب با موضوعاتی مربوط به زندگی روزمره نمایش داده می شود.
اکثر آثار این سبک به شیوه ای طبیعی و واقع گرایانه ترسیم می شوند و این واقعی بودن مشخص کننده آثار هنری سبک رئالیسم است.
با وجودی که رئالیسم به شاخه های مختلف هنر مربوط می شود اما عموما از آن برای توصیف آثار هنری نقاشی شده به روشی واقع گرایانه و تقریبا مشابه عکاسی نیز استفاده می شود.

محمد سلیمانی فر هنرمند نقاش، خطاط، عکاس و مجسمه ساز متولد سال ۱۳۶۶در شهر تهران است که در آثارش به سبک رئالیسم، به ویژه گی های واقع گرایانه نگاه دقیق داشته و در ترسیم اشکال و افراد حیات و شادابی را ترسیم کرده است.

بگفته وی در ایجاد یک اثر هنری در سبک رئالیسم، مهمترین مسئله نشان دادن زندگی در جان اثر است و حقایق غیرقابل انکار را می توان در هنر با بیانی شیواتر و واضح تر از آنچه که حتی در بیان نگجد به مخاطب نشان داد.

ویژگی‌های رئالیسم

بررسی دقیق و واقع‌بینانه از واقعیت

عدم استفاده از تجملات یا اغراق

تمرکز بر موضوعات روزمره و عادی زندگی

استفاده از رنگ‌ها و نور طبیعی

نمونه‌هایی از رئالیسم
برخی از نقاشان برجسته رئالیست عبارتند از:

گوستاو کوربه (فرانسه)

ژان-فرانسوا میله (فرانسه)

ادوارد مانت (فرانسه)

وینسلو هومر (ایالات متحده)

توماس ایکینز (ایالات متحده)

مرتضی کاتوزیان (۱۳۰۸-۱۳۸۹)
مرتضی کاتوزیان یکی از بزرگترین هنرمندان رئالیست ایران است. او در سال ۱۳۰۸ در تهران متولد شد و تحصیلات هنری خود را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان رساند. کاتوزیان از سال ۱۳۳۰ به طور حرفه‌ای به نقاشی مشغول شد و آثارش در نمایشگاه‌های متعددی در ایران و خارج از کشور به نمایش گذاشته شد.
آثار کاتوزیان به دلیل دقت و واقع‌بینی در نقاشی چهره‌ها و طبیعت شناخته می‌شوند. او در آثار خود اغلب از موضوعاتی مانند زندگی روزمره مردم، طبیعت و تاریخ ایران الهام می‌گرفت.
آثار مشهور کاتوزیان عبارتند از:

پرتره مادر (۱۳۴۰)

طبیعت بی‌جان با گل‌ها (۱۳۵۰)

بازار بزرگ تهران (۱۳۵۵)

آرامگاه حافظ (۱۳۶۰)

کمال‌الملک (۱۲۵۶-۱۳۱۹)
کمال‌الملک یکی دیگر از بزرگترین هنرمندان رئالیست ایران است. او در سال ۱۲۵۶ در کاشان متولد شد و تحصیلات هنری خود را در مکتب کمال‌الملک، که توسط خودش تأسیس شده بود، به پایان رساند. کمال‌الملک از سال ۱۲۸۴ به طور حرفه‌ای به نقاشی مشغول شد و آثارش در نمایشگاه‌های متعددی در ایران و خارج از کشور به نمایش گذاشته شد.
آثار کمال‌الملک به دلیل دقت و واقع‌بینی در نقاشی چهره‌ها و طبیعت شناخته می‌شوند. او در آثار خود اغلب از موضوعاتی مانند زندگی روزمره مردم، طبیعت و تاریخ ایران الهام می‌گرفت.
آثار مشهور کمال‌الملک عبارتند از:

پرتره ناصرالدین‌شاه قاجار (۱۳۰۵)

طبیعت بی‌جان با گل‌ها (۱۳۱۲)

بازار تهران (۱۳۱۵)

آرامگاه حافظ (۱۳۱۷)

سایر هنرمندان رئالیست ایران

علاوه بر کاتوزیان و کمال‌الملک، هنرمندان دیگری نیز در ایران به سبک رئالیسم نقاشی می‌کردند. برخی از این هنرمندان عبارتند از:

حسین محجوب (۱۳۲۲-۱۳۹۶)

محمود فرشچیان (زاده ۱۳۰۶)

ناصر اویسی (زاده ۱۳۱۶)

منوچهر شیبانی (زاده ۱۳۲۷)

علی مطهری (زاده ۱۳۳۰)

رئالیسم تأثیر قابل توجهی بر هنر داشته است و همچنان یکی از محبوب‌ترین سبک‌های هنری است.

برای مشاهده آثار هنری محمد سلیمانی فر می توانید به آدرس praiser_atelier@ در اینستاگرام مراجعه فرمایید.