اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » موزه خوشنویسی ۷ روز هفته پذیرای علاقمندان است

موزه خوشنویسی ۷ روز هفته پذیرای علاقمندان است

رئیس موزه خوشنویسی سازمان زیباسازی شهر تهران از فعالیت این مجموعه در تمام ایام هفته خبر داد.

رئیس موزه خوشنویسی سازمان زیباسازی شهر تهران از فعالیت این مجموعه در تمام ایام هفته خبر داد.

رئیس موزه خوشنویسی سازمان زیباسازی شهر تهران از فعالیت این مجموعه در تمام ایام هفته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری هنری بُراق حامیم، سید شهاب‌الدین شکیبا رئیس موزه خوشنویسی ایران با اعلام اینکه خانه موزه در ایام هفته به روی علاقمندان به هنر خوشنویسی فعال است، گفت: موزه خوشنویسی ایران با برگزاری کلاس‌های تخصصی به صورت کارگاه با موضوعات خوشنویسی، هنرهای وابسته به خوشنویسی (کتاب آرایی؛ کاغذسازی، قطعه‌سازی آثار خوشنویسی) برگزار می‌شود.

به گفته رئیس این موزه؛ سلسله کلاس‌های شرح آداب المشق بابا شاه اصفهانی ملقب به رئیس‌الرؤسا، از نستعلیق‌نویسان نامی در قرن دهم و آئین نکوداشت اساتید و بزرگان خوشنویسی کشورمان در این مجموعه برگزار می‌شود.

سید شهاب‌الدین شکیبا یادآور شد: کلاس‌های تخصصی دوره‌های هنر ایرانی_اسلامی (نگارگری، سفالگری، طراحی سنتی و …) نیز در این مجموعه دایر خواهد شد.

موزه خوشنویسی تهران که در مردادماه سال ۱۳۹۶ افتتاح شده است، محل نگهداری صدها اثر خوشنویسی نفیس و ارزشمند است که بخشی از آن در چند تالار (در دوطبقه) به نمایش گذاشته شده و آماده بازدید استادان و هنرجویان خوشنویسی و دیگر رشته های هنری و تمامی علاقه مندان است.آثار به نمایش درآمده در این موزه حدود ۲۰۰ اثر شامل قطعات خوشنویسی، نسخ خطّی، مرقّع، طومار، قلمدان، قلمتراش و دیگر ادوات خوشنویسی و نیز مهر و انگشتری و ظروف منقّش است که به خطوط کوفی، نسخ، ثلث، ریحان، رقاع، تعلیق، نستعلیق و شکسته نستعلیق نوشته شده اند.

این آثار متعلّق به قرن سوم و چهارم تا دوره قاجار و اوایل پهلوی است و شامل آثاری از استادان نامدار، گمنام و ناشناختۀ خوشنویسی است. هم اکنون آثار خوشنویسان بزرگی چون خواجه اختیار منشی، علی رضا عبّاسی، میرزا احمد نیریزی، میرزا غلامرضا اصفهانی، میر حسین خوشنویس باشی، شکرالله نامه نگار، محمّدرضا کلهر، محمّدحسین عمادالکتّاب و … در معرض بازدید علاقه مندان است. آثار موجود در مخزن موزه نیز به تدریج به نمایش گذاشته خواهد شد.

آدرس موزه واقع شده در خیابان شریعتی بالاتر از پیچ شمیران نرسیده به خیابان حقوقی،کوچه فولادوند است.

پایان پیام/