اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » نمایشگاهی به نام حضرت مادر

نمایشگاهی به نام حضرت مادر

نمایشگاه خوشنویسی بنام حضرت مادر

جدیدترین نمایشگاه محمدجواد شکوهی فر با عنوان « به نام حضرت مادر » در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری هنری بُراق حامیم، آیین گشایش نهمین نمایشگاه انفرادی محمدجواد شکوهی فر هنرمند نام آشنای عرصه خوشنویسی، روز جمعه ۱۸ فروردین با حضور اساتید و پیشکسوتان این هنر دیرینه و اصیل، در گالری هنر فرهنگسرای ارسباران واقع در شهر تهران برگزار می شود.

در این مکان ۴۰ تابلو که با خط نستعلیق و در پاسداشت مقام مادر خلق شده است، به نمایش درمی آید.

در بین انواع خوشنویسی که از ابتدای اسلام تا به حال وجود داشته است، «خط نستعلیق» زیباترین نوع خوشنویسی محسوب می‌شود؛ بطوری که آن را «عروس خطوط اسلامی» لقب داده‌اند. نستعلیق که آمیختهٔ دو خط نسخ و خط تعلیق گفته شده، توسط میرعلی تبریزی به کمال دست یافت و در نتیجه، حرکتی نو آغاز شد.

خط نستعلیق از همهٔ شرایط زیبایی برخوردار است؛ از جمله: اعتدال، موزونی، استواری، تناسب، حسن ترکیب و هم‌آهنگی ذوق و سلیقه. علاوه بر زیبایی منظر، سهولت و سرعت تحریر نستعلیق و نیز آسانی قرائت کلمات و سطور از موجبات رواج آن بوده است. نستعلیق خطی است با قاعده و حروف این خط را ملهم از زیبایی طبیعت دانسته‌اند.

در حدود نیم قرن اخیر تا امروز توجه به خط نستعلیق روزافزون بوده است و خوشنویسانی توانا در این زمینه ظهور کرده‌اند. از هنرمندان خوشنویسی نستعلیق معاصر که در ترویج آن در دوران معاصر تلاش کرده و موجب رونق و ترویج این نوع خط شده‌اند، می‌توان از عماد‌الکتاب، سید حسین میرخانی، سید حسن میرخانی، علی‌اکبر کاوه و … را می‌توان نام برد.

اصول خط نستعلیق امروزه همان است که میر عماد حسنی لحاظ کرده بود. هنرمند قرن سیزدهم بنام محمدرضا کلهر در چارچوب شیوۀ میر عماد تغییراتی ایجاد کرد که در زیباتر شدن و تطبیق آن با صنعت چاپ در آن زمان، نقش اساسی داشت. میرزا غلامرضا اصفهانی نیز از هنرمندان همین دوره است که نستعلیق را بسیار استادانه می‌نوشت. به هرحال بارزترین مشخصهٔ نستعلیق زیبایی آن است.

درخشش در جشنواره های ملی و بین المللی خوشنویسی همچون جشنواره رضوی، هنرهای تجسمی جوانان، یاس یاسین، سفیر و برگزاری چندین ورکشاپ تخصصی خوشنویسی، شرکت در نمایشگاه های گروهی و برگزاری نمایشگاه انفرادی، بخشی از کارنامه هنری محمدجواد شکوهی فر است.

گفتنی است « به نام حضرت مادر » تا تاریخ ۳۱ فروردین در گالری هنر فرهنگسرای ارسباران برقرار و بازدید برای تمامی علاقه مندان آزاد است.

پایان پیام/