اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » نمایش «اسب‌ها» روی صحنه می‌رود

نمایش «اسب‌ها» روی صحنه می‌رود

نمایش «اسب‌ها» روی صحنه می‌رود

نمایش «اسب‌ها» روی صحنه می‌رود

نمایش «اسب‌ها» که یک روایت قدیمی است نوشته محمد رحمانیان به کارگردانی امیرحسین آلادپوش در سالن آسمان به روی صحنه درحال اجراست.

به گزارش پایگاه خبری هنری بُراق حامیم، امیرحسین آلادپوش نمایش «اسب‌ها» نوشته محمد رحمانیان را که سال ۸۳ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا شده بود، به تازگی در سالن آسمان به صحنه برده است.
نمایش «اسب‌ها» روایت متفاوت محمد رحمانیان از واقعه عاشورا است.

در بخشی از این نمایشنامه می‌خوانیم:
«اسب‌ها» همانی بود که باید می‌بود. محرم امسال هر چقدر در انتظار دیدن تصویر جدیدی از عاشورا ماندیم خبری نشد. از هر که پرسیدیم و به هر کجا که رفتیم صحبت از درد نان بود و اینکه مخاطب ندارد و مردم نمی‌پسندند و … کم کم داشت باورمان می شد  که شاید درست می‌گویند: «فهم سخن گر نکند مستمع / قوت طبع از متکلم مجوی»!

امیرحسین آلادپوش کارگردان جوان تئاتر به تازگی نمایش «اسب‌ها» نوشته محمد رحمانیان را در سالن آسمان فرهنگستان هنر روی صحنه برد. این اجرا کاری از گروه «صاحب اللواء» بود که سال گذشته نیز نمایش «روزی روزگاری جوشن» را در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب اجرا کردند.

امیرحسین آلادپوش درباره دلایل گروه برای انتخاب نمایشنامه «اسب‌ها» جهت اجرا، گفت: یکی از دغدغه‌های جدی ما طی ۳ سالی که با گروه فرهنگی و هنری «صاحب اللواء» و در ایام ابتدایی ماه صفر نمایشی را روی صحنه می‌بردیم این بود که متنی را که اجرا می‌کنیم برای مخاطب تازگی داشته باشد؛ این تازگی می‌تواند در محتوای تاریخی کم‌تر شنیده و دیده شده باشد که به مخاطب منتقل می‌شود یا در زاویه دیدی تازه باشد که نویسنده به یک ماجرای کهن دارد.

آلادپوش درباره ویژگی‌های نمایشنامه «اسب‌ها» گفته است: دغدغه دیگر ما در انتخاب متن این است که متن از لحاظ ادبیات نمایشی و بار دراماتیک، متنی قوی باشد و هر ۲ ویژگی زاویه دید جدید و قدرت دراماتیک اثر در متن «اسب‌ها» نوشته استاد محمد رحمانیان وجود داشت. آقای رحمانیان همان سالی که نمایشنامه «اسب‌ها» را نوشتند جایزه کتاب سال عاشورایی را دریافت کردند و به قولی قلم‌شان اثبات شده است و به قدری عمیق نوشته شده که می‌توان روی تک تک دیالوگ‌ها تأمل کرد.