اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » نورگیرهای شیشه‌ای لمینت با رنگ‌های زنده: ایستگاه کلایدوسکوپی

نورگیرهای شیشه‌ای لمینت با رنگ‌های زنده: ایستگاه کلایدوسکوپی

نورگیرهای شیشه‌ای لمینت با رنگ‌های زنده: ایستگاه کالیدوسکوپی

نورگیرهای شیشه‌ای لمینت با رنگ‌های زنده: ایستگاه کالیدوسکوپی

نور و رنگ به طور ذاتی به هم مرتبط هستند، زیرا رنگ بدون نور نمی تواند وجود داشته باشد. در سال ۱۶۶۵، آیزاک نیوتن وقتی مشاهده کرد که نور سفید هنگام عبور از کلایدوسکپ (منشور) به رنگ های مختلف تجزیه می شود و طیفی را ایجاد می کند، به کشف مهمی دست یافت. این کشف پایه و اساس درک ماهیت نور و توسعه تئوری رنگ را ایجاد کرد که تأثیر قابل توجهی نه تنها در زمینه علمی بلکه در رشته های هنری مانند نقاشی، عکاسی و معماری داشت.

به گزارش پایگاه خبری هنری بُراق حامیم، در زمینه معماری، استفاده از رنگ به طور مداوم در آثار معماران مشهوری مانند لوئیس باراگان، مایکل گریوز و ریکاردو بوفیل وجود داشته است. در درجه اول، در عناصر معماری جامد از طریق پوشش های دیوار داخلی و نما استفاده می شود. 

این عناصر جامد با نور تعامل دارند و سایه ها و کنتراست هایی ایجاد می کنند که حجم معماری را افزایش می دهد. با این حال، به ندرت می‌توان از رنگ‌هایی در عناصر شفاف استفاده کرد که به عنوان آستانه‌ای برای رساندن نور و شفافیت به فضاها عمل می‌کنند، همانطور که در مورد لایه‌های میان‌لایه Vanceva™ Color PVB وجود دارد. این راه حل، که در آن لایه های PVB در شیشه های چند لایه ادغام می شوند، نقش مهمی در دگرگونی شهری ایستگاه قطار سریع السیر زیرزمینی در اسپانیا ایفا کرد و جلوه ای جذاب بصری ایجاد کرد که یادآور یک کالیدوسکوپ است.

راه حلی رنگارنگ که با نور ادغام می شود

Urbaq Arquitectos و Ineco مأمور بازسازی ایستگاه قطار سریع السیر شدند و به طور یکپارچه آن را از طریق نورگیرها با ایستگاه تاریخی و محیط اطراف آن متصل می کنند. این پروژه با الهام از “نورهای شهر”، نور خورشید فیلتر شده از شیشه های رنگی کلیسای جامع لئون را برجسته می کند. در نتیجه بازسازی، سکوی مترو اکنون دارای یازده نورگیر است که فضا را روشن می کند و مسیر پیاده روی بالایی، Paseo de los Quebrantos سازماندهی می کند.

این ایستگاه به طرز ماهرانه‌ای مدرنیته را با بازسازی قابل توجه خود ترکیب می‌کند و دید بالا و زیر زمین را تغییر می‌دهد. این دید از طریق نورگیرهای دایره ای پر جنب و جوش ساخته شده با پانل های شیشه ای به ارتفاع ۲.۰۰ متر و عرض ۱.۲۰ متر. این نورگیرها با ترکیب رنگ‌های ریتمیک شما را مجذوب خود می‌کند و فضایی کالیدوسکوپیک را ایجاد می‌کنند که تأثیر چشمگیری بر روی مسافران قطار می‌گذارد.

هدف اصلی نورگیرها تامین روشنایی و شفافیت ایستگاه است. برای انجام این کار، رنگ‌هایی که با دقت انتخاب شده‌اند از مجموعه‌های زمین، تخصص و بنیاد تضاد جالبی با معماری سنتی ایستگاه تاریخی ایجاد می‌کنند.

در سطح، ساختارهای نورگیر به ایجاد زیبایی مدرن و رنگارنگ در محیط اطراف کمک می کنند. علاوه بر این، لایه های میانی PVB (شیشه چند لایه پلی وینیل بوتیرال) وانسوا با جلوگیری از افتادن شیشه در صورت ضربه، یک لایه ایمنی و محافظت اضافی، اضافه می کند و در عین حال از آن در برابر اشعه های مضر UV خورشید محافظت می کند.

ایمنی آمیخته با ارزش بصری

یازده نورگیر توسط Tvitec ، یکی از پیشروترین پردازنده‌های شیشه‌ای با کارایی بالا در اروپا، ساخته شده‌اند. آنها از شیشه های ایمنی چند لایه و سکوریت تشکیل شده اند که دارای فریم های آلومینیومی هستند و با طیف های رنگی مختلف ساخته شده اند.

ترکیبی از شش لایه رنگی Vanceva استفاده شد که – چه به صورت جداگانه و چه روی هم – سایه های متنوعی را ایجاد می کند. رنگ‌های مورد استفاده شامل آکوامارین، آبی واقعی، خورشید صحرا، قرمز یاقوتی، نارنجی، و قرمز عمیق است که منحصر به فرد بودن هر رنگ و سایه انتخاب شده از طیف رنگی متنوع وانسوا را نشان می‌دهد .

نورگیرهای شیشه‌ای چند لایه با رنگ‌های پر جنب و جوش: ایستگاه کالیدوسکوپی - تصویر 6 از 7

لمینت های رنگی امکان انتشار نور طبیعی را فراهم می کند و به سکوهای مترو که روزانه هزاران مسافر از آن تردد می کنند، روشنایی می بخشد. علاوه بر این، این عناصر معماری نه تنها به یک هدف زیبایی شناسی خدمت می کنند، بلکه تهویه طبیعی را نیز فراهم می کنند، زیرا نورگیرها اجازه ورود نور طبیعی و تخلیه دود را در صورت آتش سوزی در سکوی پایینی می دهند.

طراحی ایستگاه قطار سریع السیر لئون به دلیل شفافیت و رنگ‌های پر جنب و جوش آن متمایز است و فضای عمومی را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد و درک کاربر را تغییر می‌دهد . چه در تونل های قطار و چه در سطح، نورگیرهای شیشه ای رنگی دایره ای متمایز توجه را به خود جلب می کنند و به عنوان عناصر هدایت کننده برجسته عمل می کنند و زیبایی منحصر به فردی را به محیط ارائه می دهند. این ادغام شفافیت و رنگ ارزش بصری و زیبایی شناختی را به ساختمان اضافه می کند و تجربه کاربری کلی را غنی می کند و زیبایی فضای عمومی را افزایش می دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Vanceva، برنامه‌های کاربردی و طیف رنگ‌های آن، لطفاً از وب‌سایت رسمی آن بازدید کنید یا کاتالوگ محصولات را مرور کنید .

پایان پیام/

مطالبی که شاید برای شما جالب باشد