اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » مسجد امام سمنان شاهکار هنر ایرانی _اسلامی

مسجد امام سمنان شاهکار هنر ایرانی _اسلامی

مسجد امام سمنان

معماری مسجد امام سمنان

مسجد امام (ره) یا مسجد سلطانی یکی از بناهای تاریخی و باشکوه شهر سمنان که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد.

به گزارش پایگاه خبری هنری بُراق حامیم، مسجد سلطانی یا مسجد امام، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مساجد تاریخی ایران است که در مرکز شهر سمنان واقع شده است. این مسجد که در دوران قاجار و به دستور فتحعلی شاه قاجار بنا شده است، از نظر معماری و تزئینات، از جمله مساجد چهار ایوانی محسوب می‌شود و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.مسجد سلطانی دارای سردر ورودی باشکوهی است که با کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری‌های زیبا تزئین شده است. بعد از عبور از سردر، وارد صحن اصلی مسجد می‌شویم که در چهار طرف آن، ایوان‌های بلند و رفیع قرار گرفته‌اند. ایوان جنوبی که بلندترین ایوان مسجد است، با کاشی‌کاری‌های معرق و مقرنس‌کاری‌های نفیس تزئین شده است و در بالای آن، گنبدی زیبا به چشم می‌خورد.

در داخل مسجد، شبستان‌های وسیعی وجود دارد که با ستون‌های سنگی و طاق‌های آجری ساخته شده‌اند. محراب مسجد نیز از سنگ مرمر ساخته شده و با کاشی‌کاری‌های ظریف و مقرنس‌کاری‌های زیبا تزئین شده است.

مسجد سلطانی علاوه بر ارزش‌های معماری و تاریخی، از نظر مذهبی نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این مسجد در طول تاریخ، محل برگزاری نمازهای جمعه و جماعت و همچنین مراسم مذهبی مختلف بوده است.

امروزه مسجد سلطانی به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر سمنان شناخته می‌شود و همه ساله، گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور از این مسجد بازدید می‌کنند.

مشخصات مسجد سلطانی:

* تاریخ ساخت: دوره قاجار
* سبک معماری: چهار ایوانی
* مصالح: آجر، کاشی، سنگ
* تزئینات: کاشی‌کاری، مقرنس‌کاری، گچ‌بری
* ابعاد: صحن مسجد حدود ۶۲ قدم مربع
* ایوان‌ها: چهار ایوان در چهار طرف صحن
* گنبد: یک گنبد بر فراز ایوان جنوبی
* شبستان‌ها: چندین شبستان در اطراف صحن
* محراب: محرابی از سنگ مرمر با تزئینات کاشی‌کاری
* کاربری: مسجد، محل برگزاری نمازهای جمعه و جماعت، جاذبه گردشگری

اهمیت مسجد سلطانی:

* ارزش‌های معماری و تاریخی
* جایگاه مذهبی
* جاذبه گردشگری

نقش مسجد سلطانی در شهر سمنان:

* یکی از نمادهای شهر سمنان
* مکان مذهبی مهم
* جاذبه گردشگری

مسجد سلطانی، یادگاری از دوران قاجار است که با معماری و تزئینات باشکوه خود، گویای هنر و فرهنگ ایرانی است. این مسجد همچنین از نظر مذهبی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر سمنان، همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور است.

منابع:

* خبرگزاری ایرنا
* پایگاه خبری تحلیلی سمنان آنلاین
* ویکی‌پدیا