اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » دونالد بارتلمی، پیشگام ادبی

دونالد بارتلمی، پیشگام ادبی

دونالد بارتلمی

دونالد بارتلمی

دونالد بارتلمی جونیور (تلفظ: BAR-thəl-mee یا BAR-təl-mee؛ ۷ آوریل ۱۹۳۱ – ۲۳ ژوئیه ۱۹۸۹) نویسنده داستان کوتاه و رمان‌نویس آمریکایی بود که به خاطر سبک طنز و پست‌مدرن داستان‌های کوتاهش شناخته می‌شود. او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان داستان‌های آمریکایی قرن بیستم شناخته می‌شود.

زندگی و حرفه

به گزارش پایگاه خبری هنری برخط بُراق حامیم، بارتلمی در فیلادلفیا، پنسیلوانیا متولد شد و زمانی که دو ساله بود با خانواده‌اش به هیوستون، تگزاس نقل مکان کرد. او در دانشگاه هیوستون روزنامه‌نگاری خواند و در آنجا به عنوان روزنامه‌نگار نیز کار می‌کرد. پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۵۳، در جنگ کره خدمت کرد. پس از بازگشت، به تحصیلات خود در دانشگاه هیوستون ادامه داد، اما هرگز مدرکی دریافت نکرد.

بارتلمی در اواخر دهه ۱۹۵۰ شروع به نوشتن کرد و کار او به زودی در مجلات ادبی مانند Kenyon Review و Paris Review منتشر شد. اولین مجموعه داستان کوتاه او با عنوان Come Back, Dr. Caligari در سال ۱۹۶۴ منتشر شد. او بیش از دوازده مجموعه داستان کوتاه دیگر و همچنین چندین رمان از جمله سفیدبرفی (۱۹۶۷)، پدر مرده (۱۹۷۵) و بهشت (۱۹۸۶) منتشر کرد.

نوشته‌های بارتلمی به خاطر ساختار قطعه قطعه و غیرخطی، استفاده از طنز و طعنه، و کاوش در مضامین بیگانگی، هویت و ماهیت واقعیت شناخته شده است. او استاد فرم داستان کوتاه بود و کارش به خاطر اصالت، ابتکار و شوخ طبعی‌اش مورد تحسین قرار گرفته است.

بارتلمی نویسنده و ویراستاری پرکار بود و نقش کلیدی در توسعه ادبیات پست‌مدرن در ایالات متحده داشت. او یکی از بنیانگذاران مجله ادبی تاثیرگذار Fiction بود و در چندین دانشگاه از جمله دانشگاه آیووا و دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو تدریس داستان خلاقانه می‌کرد.

بارتلمی جوایز متعددی از جمله جایزه ملی کتاب برای داستان (۱۹۷۲) و بورسیه گوگنهایم (۱۹۶۵) دریافت کرد. او در سال ۱۹۸۹ در سن ۵۸ سالگی در هیوستون درگذشت.

میراث

دونالد بارتلمی به عنوان یکی از مهم‌ترین نویسندگان داستان آمریکایی قرن بیستم شناخته می‌شود. کار او تأثیر عمیقی بر نسل‌های متعددی از نویسندگان داشته است و به او به خاطر کمک به شکل‌گیری ادبیات پست‌مدرن اعتبار داده می‌شود.

نوشته‌های بارتلمی هنوز هم به طور گسترده خوانده و تحسین می‌شود. داستان‌های او در بسیاری از کتاب‌های درسی و مجموعه‌های ادبی گنجانده شده است و به زبان‌های مختلف در سراسر جهان ترجمه می‌شود. او به عنوان استاد فرم داستان کوتاه شناخته می‌شود و کارش به خاطر اصالت، ابتکار و شوخ طبعی‌اش مورد تحسین قرار می‌گیرد.

برخی از مشهورترین آثار دونالد بارتلمی عبارتند از:

داستان کوتاه:

“مدرسه” (۱۹۶۱)

“بادکنک” (۱۹۶۴)

“پادشاه سیام” (۱۹۶۴)

“شهری از اعتراف” (۱۹۶۵)

“تاریخ مخفی” (۱۹۶۷)

“پدر مرده” (۱۹۷۵)

“دنیا را ببین که می‌گذرد!” (۱۹۸۰)

رمان:

سفیدبرفی (۱۹۶۷)

پدر مرده (۱۹۷۵)

بهشت (۱۹۸۶)

پادشاه (۱۹۹۰)

منابع

اسناد دونالد بارتلمی در کتابخانه‌های دانشگاه هیوستون

بنیاد دونالد بارتلمی

 

مطالبی که شاید برای شما جالب باشد