اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » سحری‌خوانی و مناجات‌خوانی ایرانیان

سحری‌خوانی و مناجات‌خوانی ایرانیان

همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، دومین جشنواره سحری‌خوانی و مناجات‌خوانی ایرانیان با عنوان جشنواره «ماهور» برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری هنری برخط بُراق حامیم، سیدمحسن حسینی دبیر دومین جشنواره «ماهور» با اعلام این خبر اظهار داشت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با همکاری انجمن موسیقی ایران، مرکز موسیقی حوزه هنری، بنیاد رودکی و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با ایام پر فیض ماه مبارک رمضان، دومین جشنواره «ماهور» را با برنامه‌هایی همچون شعرخوانی مناجات، نشست‌های تخصصی نقد و بررسی، اجرای ساز و آواز و مناجات‌خوانی پیشکسوتان عرصه موسیقی برگزار می‌کند.

 

وی موسیقی رمضان را یکی از شاخه‌های شناخته‌شده موسیقی مذهبی دانست و افزود: از دیرباز، نیایش و مناجات‌خوانی یکی از پایه‌های اصلی فرهنگ موسیقایی ایرانیان در ماه مبارک رمضان بوده است و این هنر، ریشه در تاریخ و فرهنگ ایرانیان دارد. از این رو، جشنواره «ماهور» با هدف آشنایی و تقویت‌بخش مناجات‌خوانی در موسیقی مذهبی و آیینی در روزهای ۱۸ تا ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ و با حضور اساتید و پیشکسوتان و همچنین علاقه‌مندان به این هنر مذهبی برگزار می‌شود.

 

حسینی در خصوص برنامه‌های این جشنواره گفت: روزهای شنبه و یکشنبه ۱۸ و ۱۹ فروردین ماه، از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ در سالن مهر حوزه هنری با هماهنگی مرکز موسیقی حوزه هنری دکتر پدرام جوادزاده، دکتر امین فروغی و متین رضوان‌پور به بررسی آثار مناجات‌خوانی و اشعار آیینی می‌پردازند. همچنین محسن ایروانفر، سجاد شوشتری و پوریا عابدینی به اجرای قطعاتی از سحری‌خوانی می‌پردازند.وی ادامه داد: خوانش اشعار شعرای مطرح توسط شاعران آیینی، گفتگوهای تخصصی در حوزه موسیقی آیینی و مناجات‌خوانی، اجرای قطعات متناسب با ایام ماه مبارک رمضان و مناجات و سحری‌خوانی توسط گروه‌های موسیقی از جمله برنامه‌های دیگر این جشنواره است.

 

دبیر دومین جشنواره «ماهور» افزود: همچنین آیین اختتامیه جشنواره، روز دوشنبه ۲۰ فروردین‌ ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۶ در تالار رودکی برگزار می‌شود.

 

حسینی درباره آیین اختتامیه جشنواره «ماهور» گفت: در این مراسم ضمن شعرخوانی شاعران آیینی، سخنرانی در خصوص مناجات‌خوانی و اجرای قطعه موسیقی شعر نظامی گنجوی با عنوان (قاف عشق) توسط ارکستر ۲۵ نفره گروه موسیقی «چامه» به آهنگسازی میلاد آقایی و رهبری محمدرضا میرصیافی، از یکی از پیشکسوتان مناجات‌خوانی نیز تقدیر خواهد شد.

 

دومین جشنواره سحری‌خوانی و مناجات‌خوانی ایرانیان با عنوان «ماهور»، از ۱۸ تا ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

منبع: آنا

مطالبی که شاید برای شما جالب باشد