اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » گالری‌های پایتخت در ماه رمضان

گالری‌های پایتخت در ماه رمضان

نمایشگاه‌هایی همچون «مبشران»، «۱۰ نقش یادگار، ۱۰ نقاش ماندگار»، «نقش قدس»، «ماه بندگی»، «همدردی» و «در خودِ خویشتن» هفته پایانی فروردین در گالری‌ها و نگارخانه‌های پایتخت برپاست.

نمایشگاه‌هایی به مناسبت‌های ماه مبارک رمضان، شب‌های قدر، روز جهانی قدس و هفته هنر انقلاب اسلامی (۲۰ تا ۲۷ فروردین) در گالری‌ها و نگارخانه‌های مراکز فرهنگی هنری شهر تهران برپا شده است، همچنین بعضی از گالری‌ها و نگارخانه‌ها میزبان نمایشگاه‌هایی از سال گذشته هستند که در این گزارش معرفی می‌شوند.

«مبشران» در خانه عکاسان ایران

نمایشگاه عکس «مبشران» روایتی از فعالیت‌های تبلیغی و مواسات در دوران کرونا از آثار سیدجواد میرحسینی عکاس گیلانی به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی از ۲۰ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت‌ در روزهای شنبه تا چهارشنبه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸ (به جز پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها) در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران حوزه هنری انقلاب اسلامی واقع در خیابان سمیه، تقاطع خیابان حافظ، میزبان بازدیدکنندگان است. این نمایشگاه شامل ۴۰ عکس در اندازه‌های ۱۰۰ در ۷۰ سانتی‌متر و یک عکس ۱.۵ در ۲.۵ متر است.

همچنین به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی، نمایشگاه‌های دیگری به همت حوزه هنری برپا شده است که «خاطرات ناتمام» منتخبی از آثار دهه ۶۰ و۷۰ مصطفی گودرزی در موزه دفینه مجموعه فرهنگی هنری سردار آسمانی و «تندیس‌های سرفراز» مرور آثار هنرمندان پیشکسوت مجسمه‌ساز؛ استادان نادر قشقایی، ملک دادیار گروسیان، قدرت‌الله معماریان، طاهر شیخ الحکماء، حسین عصمتی، حمید قدیریان، مینا صدری، فاطمه خزایی، عفت صلواتی در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری از این جمله است.

«۱۰ نقش یادگار، ۱۰ نقاش ماندگار»

نمایشگاه «۱۰ نقش یادگار، ‌۱۰ هنرمند ماندگار» همزمان با ۲۱ فروردین، سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی و آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی در نگارخانه فرشچیان موسسه فرهنگی هنری صبا- وابسته به فرهنگستان هنر افتتاح شد و تا پایان فروردین همه روزه از ۱۰ تا ۱۸ عصر به استثنای ایام تعطیل در این مجموعه به نشانی خیابان ولی‌عصر (عج)، نرسیده به تقاطع طالقانی میزبان علاقه‌مندان است.

این مجموعه شامل ارزشمندترین و خاطره‌سازترین آثار هنر انقلاب و دفاع مقدس، متعلق به گنجینه مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری است که با همکاری این نهاد به نمایش گذاشته شده است.

در میان این آثار شاخص و تاثیرگذار دهه ۶۰ می‌توان به تشییع قلوب اثر زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی، مقاومت اثر مصطفی گودرزی، کویر اثر کاظم چلیپا، از تبار زینب اثر ناصر پلنگی، عیادت اثر ایرج اسکندری، بمباران اثر حسین خسروجردی، بهشت زهرا اثر عبدالحمید قدیریان اشاره کرد.

«نقش قدس» در موزه هنرهای معاصر فلسطین

نمایشگاه آثار نقاشی هنرمندان فلسطینی با عنوان «نقش قدس» به مناسبت روز جهانی قدس پنجشنبه (۲۴ فروردین) ساعت ۱۶ در موزه هنرهای معاصر فلسطین فرهنگستان هنر واقع در خیابان ولیعصر، خیابان بزرگمهر، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۷۴ افتتاح می‌شود و تا ۳۱ فروردین همه‌ روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ میزبان علاقه‌مندان است.

این نمایشگاه شامل ۳۰ اثر نقاشی از هنرمندان فلسطینی است که آثار آنان در گنجینه آثار فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران نگهداری می‌شود.

«نخست رستگار» در نیاوران

پنجمین نمایشگاه آثار خوشنویسی نستعلیق، شکسته و نقاشیخط مجید رجایی با عنوان «نخست رستگار» به مناسبت ماه مبارک رمضان و همزمان با شب‌های قدر از ۱۹ تا ۲۷ فروردین همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در گالری شماره ۲ فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقمندان است.

در این نمایشگاه ۲۸ اثر با ابعاد ۳۰*۴۰ و ۱۵۰*۱۵۰، و از دانگ قلم یک میلیمتر تا دانگ قلم کتیبه پنج سانتی متر به نمایش درآمده است.

مجید رجایی خوشنویس دوره‌ استادی، خواننده، نقاش سیاه قلم است که تحت آموزش اساتیدی همچون علی جافری و علیرضا کدخدایی بوده است. علاوه بر خوشنویسی در بداهه‌نویسی و موسیقی نیز فعالیت داشته است که می‌توان به انتشار آثار موسیقی پاپ به نام‌های «اقرار»، «اتفاق ساده» و «ای یار» اشاره کرد.

این هنرمند افتخاراتی از جمله اخذ گواهینامه‌ فوق ممتاز نستعلیق، کسب مقام اول جشنواره مرد میدان، برگزیده‌ مرحله‌ اول کنگره‌ جهانی محمد(ص)، برگزیده در بخش نمایشگاه جشنواره ملی دوسالانه قزوین در شکسته نستعلیق را در کارنامه هنری خود دارد.

حضور در نمایشگاه‌های فردی و گروهی متعدد از جمله نمایشگاه‌های مهرگان به همت استاد علیرضا کدخدایی، «… به ز مهر پدر»، «فجر سی و هفت»، «ستون بیستون» از دیگر فعالیت‌های رجایی است.

«ماه بندگی» در نگارخانه معرفت

نمایشگاه معرق فلز مس با نام «ماه بندگی» با آثار نسرین رحیمی به مناسبت ماه مبارک رمضان از ۲۲ فروردین تا پنجم اردیبهشت همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۶ در نگارخانه فرهنگسرای معرفت واقع در شهران، بعد از زیر گذر شهید همت برپاست. این نمایشگاه شامل آثار خطی و مذهبی با پتینه آبی فیروزه‌ای است.

رحیمی متولد ۱۳۶۰ است. او یک دهه است که در زمینه هنر معرق فعالیت دارد و معرق فلز مس را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرده است. وی تاکنون در فرهنگسراهای گلستان، ابن سینا، معرفت و … نمایشگاه‌های انفرادی معرق فلز مس را برپا کرده است.

«به نام حضرت مادر» در فرهنگسرای ارسباران

نمایشگاه خوشنویسی «به نام حضرت مادر» از مجموعه آثار محمدجواد شکوهی‌فر همزمان با ماه مبارک رمضان با هدف نشان دادن جایگاه والای مقام مادر در مضامین مذهبی، عرفانی، اشعار و متون ادبی درباره حضرت فاطمه (س) از ۱۸ تا ۳۱ فروردین همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا برپاست.

این نمایشگاه شامل ۴۰ اثر با تکنیک قلم مرکب و کاغذ آهار و مهره در دانگ‌های مختلف از کتابت تا کتیبه است که هنرمند در کنار آثار سنتی نگاهی گرافیکی و فرمالیستی نیز در خلق آثار داشته است. کاغذ آهار و مهره این نمایشگاه توسط حسن قنبری و محمد ویسی، قطعه‌بندی آثار توسط لیلا اصغرپور و استاد آرش مرآتی و تشعیر آثار توسط میلاد بیلکی صورت گرفته است.

نمایشگاه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران

نمایشگاه آثار یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با ۲۲۱ اثر منتخب از ۱۵۲ هنرمند در گرایش‌های تذهیب، طراحی نگارگری، گل و مرغ و نگارگری از ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ تا ۲۰ فروردین امسال در موسسه صبای فرهنگستان هنر برپا بود، این رویداد تمدید شده است و علاقه‌مندان می‌توانند تا دهم اردیبهشت همه‌ روزه به جز روزهای یکم تا سوم اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در موسسه صبای فرهنگستان هنر، واقع در خیابان ولی‌عصر (عج)، نرسیده به تقاطع طالقانی از آثار این نمایشگاه دیدن کنند

«همدردی» در گالری شمیس

نمایشگاه گروهی کارتون و تصویرسازی «همدردی» (Sympathy) با آثار هنرمندانی همچون زنده یاد کامبیز درمبخش، جواد علیزاده، اردشیر رستمی، جمال رحمتی، هادی حیدری، احسان گنجی، فیروزه مظفری، سلمان طاهری، مهدی عزیزی، محمدرضا ثقفی، نازنین جمشیدی، حمید صوفی، سونا خوشخبری و سمانه صفائی با گردآوری جمال رحمتی به همت گروه ماه تونز از ۱۸ تا ۳۰ فروردین همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در نگارخانه شمیس واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، کوچه دانیالی، پلاک هشت برپاست. نگارخانه روزهای شنبه تعطیل است.

در معرفی این نمایشگاه آمده است:«هسته اولیه گروه ماه تونز در کرج و به منظور جریان سازی در حوزه کارتون و کاریکاتور شکل گرفت. کارتونیست‌هایی از تهران و کرج، جلسات منظم ماهانه تشکیل دادند و در گالری ماه‌زاد دور هم جمع شدند و به مباحث تکنیکی و محتوایی این حوزه پرداختند. حال این هسته بزرگ و بزرگتر شده‌ است و ۲۰ کارتونیست و ۲ تصویرگر هر کدام با ۲ اثر در این نمایشگاه حضور دارند. یک اثر آزاد و اثر دیگری با موضوع همدلی. دو گالری هم در تهران و کرج همدل شده‌اند تا این نمایشگاه در این دو شهر برگزار شود. نگارخانه ماه‌زاد در کرج و گالری شمیس در تهران.

این نمایشگاه ۱۷ تا ۲۳ شهریور در گالری ماه‌زاد کرج برگزار شد و نمایشگاه دوم به دلیل همدلی با هموطنان عزیزمان بعد از ۶ ماه هجدهم فروردین در گالری شمیس برگزار می‌شود.»

«گذرگاه» در گالری دوست

نمایشگاه آثار نقاشی فائزه حمامی با عنوان «گذرگاه»، به همراه منظومه شعر امین حدادی از ۱۸ فروردین تا پنجم اردیبهشت از دوشنبه تا جمعه ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری دوست به نشانی خیابان خرمشهر، خیابان عشقیار، خیابان چهارم، شماره چهار برپاست.

«پدیدار سوم» در گالری شریف

نمایشگاه گروهی از آثار سها درخش و نیلوفر محمدی با عنوان «پدیدار سوم» با نمایشگاه‌گردانی صدف کیانی ۲۵ فروردین ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری شریف به نشانی میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ افتتاح می‌شود و تا هشتم اردیبهشت ‎‏دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۹ در این گالری دایر است. گالری شریف شنبه‌ها تعطیل است. بازدید یکشنبه‌ها با قرار قبلی است.

«در خودِ خویشتن» در گالری شلمان

نمایشگاه آثار نقاشی محمدجواد خداخواه با عنوان «در خودِ خویشتن» ۲۵ فروردین ساعت ۱۶ تا ۲۰:۳۰ در گالری شلمان به نشانی بلوار میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ افتتاح می‌شود و تا ۳۰ فروردین از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۲۰ در این گالری میزبان علاقه‌مندان است.

«نقش قلم» در نگارخانه آفرینش نور

نمایشگاه نقاشی «نقش قلم» با آثار هما پویان و فاطمه حسن‌پور با تکنیک نقاشی رنگ روغن از ۱۹ تا ۲۹ فروردین‌ در نگارخانه آفرینش نور واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت اله کاشانی، بعد از پل شهید ستاری، جنب شهر کتاب، مجتمع فرهنگی هنری نور دایر است.

«چرخش» در گالری سیحون

‎نمایشگاه آثار حجم و نقاشی منصور نصرت نظامی نقاش و دانش آموخته‌ آکادمی هنرهای زیبای شهر نورنبرگ آلمان با عنوان «چرخش» ‎‏‎از ١٨ فروردین تا یکم اردیبهشت در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ١١ برپاست. بازدید هر روز با هماهنگی قبلی با شماره تماس ۰۹۳۵۳۵۰۸۵۳۹ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ امکانپذیر است. گالری روزهای دوشنبه تعطیل است.

تماشای «اتاق تاریک» در پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱

نمایشگاه عکس‌های نسرین لاریجانی با عنوان «اتاق تاریک» با همکاری پروژه‌های وتن با عنوان «مشاعات» ۱۸ تا ۲۹ فروردین‌ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ به نشانی خیابان کریم‌خان‌زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه‌ هجدهم، شماره‌ ۲۵ برپاست. پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ شنبه‌ها تعطیل است.

در بخشی از بیاینه این نمایشگاه آمده است: «تصویر میدان شوش را همیشه در جایی از ذهنم داشتم. به یاد نمی‌آورم اولین بار کی بود که فهمیدم در این میدان خلاف دیگر میادین شهری زمان در هیأت کالبد ساعت در مکان ایستاده است. سال‌ها از نخستین باری که این میدان را دیدم گذشته بود وقتی به آنجا رفتم تا از ساعت عکس بردارم، دیگر آنجا نبود کالبد ساعت دیده نمی‌شد اما زمان متوقف نشده بود. در تجربه‌ من از فضای شهری، بیش از هر چیز، این زمان بود که نوع حضور و یا حتی بودن و نبودن من در شهر را تعیین می‌کرد انگار ساعتی که دیگر در شوش نمی‌یافتمش، در پس ذهنم در تمامی فضاهای شهری حضور داشت؛ در راه‌ها خیابان‌ها فضاهای عمومی. ساعت بود که به من یادآوری می‌کرد باید در آن جا حضور داشته باشم یا نه شب بخشی از بیست و چهار ساعت بود که نمی‌توانستم در وقت فرارسیدن آن در شهر باشم فضای خالی و تاریک شهر جایی برای حضور من نداشت پس نمی‌توانستم عکسی ثبت کنم تا اثباتی بر این باشد که «من آنجا بودم» یا «من آنجا را در شب دیدم»»

«ریسایز» در آرتیبیشن

نمایشگاه گروهی نقاشی، نقاشیخط، مجسمه با عنوان «ریسایز» با نگاهی دیگر به ارزش هنر و آثاری در ابعاد کوچک از هنرمندان پیشرو همچون سهراب سپهری، صادق تبریزی، محمدعلی ترقی جاه، حسین محجوبی، جلال شباهنگی، ناصر اویسی، ابراهیم فرجی، علی اکبر صنعتی، منوچهر نیازی، حسین زنده رودی، هانیبال الخاص، اردشیر محصص، جمشید سماواتیان، احمد وکیلی، فرهاد گاوزن، یعقوب امامه پیچ، مهرداد ختایی، فرخ مهدوی، دنیا رستمی، علی ملک، محمدرضا خلجی، صادق ادهم، رامین جمشیدی از ۲۵ فروردین تا چهارم اردیبهشت به صورت آنلاین در گالری آرتیبیشن برپاست.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «گزاره «بزرگ یعنی ارزنده»، از آخرین باورها و سلایق بازمانده از دوران هنر کلاسیک جهان است که نه تنها در دوران مدرن که تا امروز همچنان زنده مانده و حیات دارد.‌ هنوز هم بخش بزرگی از کسانی که هنرمند هستند یا خود را مخاطب هنر قرار می‌دهند، بر این باور هستند که یکی از عناصر زیبایی و به تبع آن ارزشمندی یک اثر هنری به بزرگی و ابعاد آن وابسته است. شاید وقت آن رسیده است که این آخرین بازمانده زاویه نگاه سنتی به هنر نیز مثل باقی زوایای خشک و محدود کننده آن به تاریخ سپرده شود. هر چند که این هنر مدرن بود که به مجسمه کوچک و نقاشی در ابعاد کوچک اعتبار بخشید و آن را از سطح اتود و مشق هنرمند به اثر هنری ارتقا بخشید اما نتوانست برای مخاطب جدی هنر این را جا بی‌اندازد که ابعاد کوچک اثر دلیلی بر ضعف یا کسر شأن آن نیست بلکه می‌تواند دلیلی بر انتخاب هنرمند به معنای حرفی و معنایی که در آن ابعاد باید گفته می‌شد و دلیلی برای انتخاب مخاطب هنر در داشتن آثار متفاوت و متعدد بیشتری برای تماشا و لذت بردن و معنا بخشی به دیوارهای زندگی‌اش دانست.

«ری‌سایز» ضمن اینکه می‌خواهد مخاطبین بیشتری از طبقات مختلف را درگیر هنر کند و بر اهمیت آثار کوچکتر تاکید داشته باشد، در صدد خط بطلانی بر این نگاه باقی مانده از سنت است تا با انتخاب آثاری از هنرمندان سرشناس بگوید که اتفاقا کوچک نه تنها زیباست، چه بسا عمیق‌تر و گویاتر است، زیرا هنرمندان بزرگ گاهی آنچه را که در ابعاد بزرگ نتوانسته‌اند به اجرا در آورند در ابعاد کوچکتر به آن رسیده‌اند و این بازار هنر است که با قیمت‌گذاری کمتر، بستر در اختیار داشتن آن‌ها را برای طیف وسیعی فراهم ساخته است.»

«عکس‌های مضحکه» در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه «عکس‌های مضحکه» عکس‌های طنز و مضحکه دوران قاجار به انتخاب محمدرضا طهماسب‌پور پژوهشگر و محقق حوزه تاریخ عکاسی ایران و کیانوش معتقدی پژوهشگر و مترجم حوزه تاریخ هنر قاجار تا ۱۴ اردیبهشت در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز دایر است.

نمایش «بنگر»

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «بنگر» با آثار هنرمندان؛ علیرضا چمک، مهین منفرد، امیر شاهرخ‌ فریوسفی، پانته‌آ بیات مختاری، مانی مهرزاد، نگین عطائیه و سارا پویان‌فرد از ۱۵ فروردین تا پنجم اردیبهشت همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری نگر به نشانی زیر پل کریم‌خان، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۵۴ برپاست.

«کارتون نوروز و گردشگری تهران»

نمایشگاه «کارتون نوروز و گردشگری تهران» به مناسبت بهار و سال نو، با هدف معرفی تهران به عنوان یکی از مقاصد گردشگری با استفاده از ظرفیت‌های مفهومی کارتون (طنز ترسیمی) تا ۳۱ فروردین همزمان در خانه کاریکاتور ایران، فرهنگسراهای ابن سینا، ارسباران، گلستان و کوشک باغ هنر(منطقه گردشگری عباس آباد) دایر است.

«بازیابی/سری سوم» در نیان

نمایشگاه گروهی «بازیابی/سری سوم» مجموعه‌ای از یک مجموعه‌دار با آثار هنرمندانی همچون بنفشه احمدزاده، عبدی اسبقی، ناصر اویسی، آیدین آغداشلو، صادق تبریزی، محمدعلی ترقی جاه، جمشید حکیمی، امید حلاج، ایران درودی، مکرمه قنبری، اردشیر محصص، منوچهر نیازی و آرمان یعقوب‌پور تا ۲۸ فروردین به جز شنبه‌ها (ساعات بازدید روزهای عادی ۱۴ تا ۱۹ و ساعت بازدید روزهای تعطیل ۱۶ تا ۲۰) در گالری نیان به نشانی میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان تور، خیابان وفایی ورمرز آبادی، بن بست ابهری، پلاک پنج میزبان علاقه‌مندان است.

«ویژناریوم» در خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه «ویژناریوم» ویژه‌ نمایش و فروش آثار بیش از یکصد هنرمند نقاش و عکاس ایرانی اسفندماه ۱۴۰۱ و نوروز ۱۴۰۲ در تمامی گالری‌های خانه‌ هنرمندان ایران با استقبال علاقه‌مندان برگزار شد و تا ۲۸ فروردین‌ هر روز از ساعت ۱۴ تا ۲۰ در گالری‌های استاد ممیز، زمستان، پاییز، میرمیران، تابستان و بهار این مجموعه به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر برپاست.

«دیدار» در خانه فرهنگ امام علی(ع)

خانه فرهنگ امام علی(ع) به منظور همدردی با مردم زلزله‌زده ترکیه و با رویکرد انسان‌دوستانه و فرهنگ‌محور، نمایشگاه عکس «دیدار» را برگزار کرده است، این نمایشگاه دستاورد سفر امیرحسین بغدادی هنرمند عکاس به کشور ترکیه و بازدید از مساجد و مراکز مذهبی و حضور فرهنگی و تمدنی ایران در آن کشور است.

از دیدگاه بغدای، هنر عکاسی بهترین ابزار برای معرفی اقوام و ملل است و عکاسان نقش مهمی در معرفی تمدن، طبیعت، مناطق گردشگری، آیین ها و تاثیرات فرهنگی ملل دارند. این هنرمند برگزیده چندین جشنواره عکاسی است.

نمایشگاه عکس «دیدار» تا ۲۷ فروردین از ساعت ۹ تا ۱۶ در خانه فرهنگ امام علی(ع) به نشانی میدان جانبازان، بلوار الغدیر شمالی، میدان شهدای شمس آباد، خیابان شهید نامداری، میزبان علاقه‌مندان به هنر عکاسی است.