اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » کنسرت آلنام؛ از “ساری گلین” تا فولکلورهای آذربایجانی

کنسرت آلنام؛ از “ساری گلین” تا فولکلورهای آذربایجانی

فولکلورهای آذربایجانی

فولکلورهای آذربایجانی

کنسرت ارکستر آذربایجانی آلنام با اجرای قطعات آذربایجانی به رهبری وحید علیپور در تالار وحدت تهران پراقبال شد.

 به گزارش پایگاه خبری هنری بُراق حامیم، کنسرت ارکستر آذربایجانی آلنام به رهبری وحید علی پور و با خوانندگی مسعود امیر سپهر و مجید عصری در تالار وحدت تهران به اجرا در آمد.

کنسرت با قطعه «آرازباری» یکی از قطعات کلاسیک فولکلور آذربایجانی به آهنسازی اوزیر حاجی بگف آغاز شد و پس از آن چند قطعه مقامی با اضافه شدن سازهای درامز و قارمون اجرا شد که فضای موسیقیایی ارکستر را متفاوت کرد.

سایر قطعات شامل «مهربان اولاق»، «عزیزآنام آذربایجان»، «هارداسان» بودند قطعه «منی آختار داریخندا» نیز برای نخستین باربه صورت ارکسترال اجرا شد همچنین قطعه ساری گلین با تنظیم سهیل سلیم زاده نیز به صورت دوئت هر دو خواننده این اجرا مسعود امیر سپهر و مجید عصری اجرا شد تنظیم های اجرا توسط وحید علی پور جواد ابراهان و ذاکر اسدف انجام شده بود.

همچنین چند قطعه اینسترومنتال نیز با سولوی تار، کمانچه و کلارینک به اجرا درآمد ومورد اقبال قرار گرفت.

موسیقی فولکلور یا موسیقی محلی، شکلی از موسیقی سنتی است که ریشه در آداب و رسوم یک قوم یا ناحیه دارد. این موسیقی معمولاً به صورت شفاهی و سینه به سینه از نسل‌های گذشته به نسل‌های جدید منتقل می‌شود.
موسیقی فولکلور معمولاً ویژگی‌های زیر را دارد:

ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم یک قوم یا ناحیه دارد.

به صورت شفاهی و سینه به سینه از نسل‌های گذشته به نسل‌های جدید منتقل می‌شود.

به طور کلی، از نظر فرم و ساختار ساده است.

با استفاده از سازهای سنتی یک منطقه اجرا می‌شود.

موسیقی فولکلور در سراسر جهان وجود دارد و از فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف الهام می‌گیرد. برخی از نمونه‌های معروف موسیقی فولکلور عبارتند از:

  • موسیقی سنتی ایرانی
  • موسیقی سنتی آفریقایی
  • موسیقی سنتی اروپایی

موسیقی فولکلور نقش مهمی در حفظ و انتقال فرهنگ و سنت‌های یک قوم یا ناحیه دارد. این موسیقی همچنین می‌تواند راهی برای بیان احساسات و تجربیات انسانی باشد.