اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

بُراق حامیم

پایگاه خبری تخصصی هنر ایرانی اسلامی

خانه » هنر کاشی کاری

هنر کاشی کاری

کاشی کاری

هنر کاشی کاری

هنر کاشی کاری هنر تزئین سطوح با قطعات کوچک و رنگارنگ کاشی است. این هنر از قرن‌ها پیش در ایران و سایر کشورهای اسلامی رواج داشته است. کاشی کاری در ایران به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود:

به گزارش پایگاه خبری هنری بُراق حامیم، اولین و قدیمی ترین کاشی کاری جهان در ۵۰۰۰ سال پیش در بین النهرین ساخته شده است. این کاشی ها از سنگ های رنگی ساخته شده بودند و با استفاده از یک تکنیک به نام “موزاییک” کنار هم قرار گرفته بودند. این کاشی ها در تزئین کف و دیوارهای ساختمان ها استفاده می شد.

قدیمی ترین کاشی کاری های یافت شده در ایران مربوط به دوره هخامنشی است. این کاشی ها از سفال ساخته شده بودند و با استفاده از یک تکنیک به نام “لعاب کاری” تزئین شده بودند. این کاشی ها در تزئین کف و دیوارهای ساختمان های مذهبی و سلطنتی استفاده می شد.

انواع کاشی کاری

  1. کاشی معرق که در آن قطعات کاشی با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف کنار هم قرار می‌گیرند تا یک تصویر یا طرح کلی ایجاد کنند.
  2. کاشی هفت رنگ که در آن قطعات کاشی با رنگ‌های مختلف لعاب‌کاری می‌شوند و سپس در کوره حرارت داده می‌شوند.

کاشی کاری در ایران کاربردهای فراوانی دارد و در تزئین انواع بناها، از جمله مساجد، مدارس، بازارها و خانه‌های مسکونی استفاده می‌شود.

تاریخچه کاشی کاری در ایران

سابقه کاشی کاری در ایران به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد. در آن زمان، از کاشی‌های ساده و بدون طرح برای تزئین بناها استفاده می‌شد. با گذشت زمان، هنر کاشی کاری در ایران تکامل یافت و انواع مختلفی از کاشی‌کاری، از جمله کاشی معرق و کاشی هفت رنگ، ابداع شد.
در دوره اسلامی، کاشی کاری در ایران به اوج خود رسید. هنرمندان ایرانی با استفاده از کاشی‌های رنگارنگ، نقش‌ها و طرح‌های زیبایی را خلق کردند که جلوه‌ای بی‌نظیر به بناها می‌بخشید. برخی از نمونه‌های برجسته کاشی کاری ایرانی در این دوره عبارتند از:

کاشی کاری مسجد جامع اصفهان

کاشی کاری مسجد شیخ لطف‌الله

کاشی کاری مسجد کبود تبریز

کاشی کاری در ایران امروز

کاشی کاری در ایران امروز نیز همچنان به عنوان یک هنر محبوب و پرکاربرد مورد توجه قرار دارد. هنرمندان ایرانی با استفاده از تکنیک‌های جدید و خلاقانه، کاشی کاری‌های زیبایی را خلق می‌کنند که در سطح بین‌المللی نیز مورد تحسین قرار گرفته‌اند.

اولین کاشی کار دنیا مشخص نیست، اما قدیمی ترین کاشی کاری جهان در ۵۰۰۰ سال پیش در بین النهرین ساخته شده است. این کاشی ها از سنگ های رنگی ساخته شده بودند و با استفاده از یک تکنیک به نام “موزاییک” کنار هم قرار گرفته بودند. این کاشی ها در تزئین کف و دیوارهای ساختمان ها استفاده می شد.

از جمله معروف ترین کاشی کاران ایرانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابوالقاسم کاشانی (قرن هفتم هجری)

میرزا محمدعلی خان کاشانی (قرن دهم هجری)

محمدحسین میرزا نقاش (قرن دهم هجری)

اسماعیل معمارباشی (قرن یازدهم هجری)

این هنرمندان با آثار خود نقش مهمی در توسعه و گسترش هنر کاشی کاری در ایران ایفا کردند.

پایان پیام/